• 1403/07/04
  • - تعداد بازدید: 133
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

تدابیر فصل پاییز از دیدگاه طب سنتی

پاییز یکی از فصلهای زیبای خداست که طبیعت سرد و خشک دارد.تغییر فصل‌ها، تغییراتی را در زندگی و همچنین در جسم انسان‌ به وجود می اورد.

بنابراین برای سلامت ماندن جسم ، اتخاذ تدابیر خاص، مناسب هر فصل لازم و ضروری است.

در فصل پاییز ، ابتدا و انتهای روز، سرد و اواسط روز گرم است. همین عدم تعادل در دمای هوا، زمینه بروز برخی از بیماری‌ها را ایجاد می کند .البته با کمی تغییر در شیوه غذایی می‌توان از بیماری‌های فصلی در امان ماند.

فصل پاییز،، مناسب مصرف هرچه بیشتر مواد غذایی با طبیعت گرم و تر است. مصرف موادی که باعث سردی یا خشکی بدن می‌شود باید کم‌تر شود.

خوراکی‌هایی که بهتر است ، مصرف آن‌ها در فصل پاییز به حداقل برسد ،غذاهای آماده و حاضری، غذاهای فریز شده و مانده، سرخ کردنی‌های مانده، انواع سس، انواع کنسرو، پنیر پیتزا، انواع تنقلات بسته‌بندی شده، کاکائو، قهوه، نسکافه، چای پررنگ،گوشت گاو و گوساله را میتوان ذکر کرد. به طور کلی در فصل پاییز، مصرف زیاد غذاهای غلیظ و قوی و پرخوری باعث ایجاد بیماری های گوارشی در افراد می شود.

خوردن میوه های گرم و تر و دمنوش های دارای خاصیت آنتی بیوتیکی در این فصل مفید است و استفاده از بخور شلغم، اکالیپتوس، آویشن و پونه از بروز سرماخوردگی در فصل پاییز جلوگیری می کند.

در فصل پاییز هرگز ناشتا آب سرد ننوشید استفاده از دم‌نوش‌های گرمی چون  اسطوخودوس، چای به، چای پونه و آویشن و نوشیدنى‌های گل شکر، آب انار و آشامیدنى‌هایی مثل شربت بیدمشک و گلاب زعفرانی تاکید می‌شود.

 

به دلیل خشکی فصل و تأثیر آن روی بدن، لازم است از عواملی که موجب تری بدن می‌‌شود، کمک گرفت. یکی از این عوامل، حمام کردن است که برای رطوبت بخشی مناسب، بهتر است یک روز در میان، استحمام با آب نیم‌گرم انجام گردد.

برای کاهش سردی مزاج و افزایش انرژی در پاییز فعالیت بدنی داشته باشید و ورزش کنید. ورزش متعادل با دفع رطوبت اضافه بدن و کاهش این رطوبت از بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی، سینوزیت، عفونت گوش و... جلوگیری می کند.

دکتر محمد ابراهیم زحلی نژاد گروه طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

  • گروه خبری :
  • کد خبری : 109198
کلیدواژه