دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
ساعتی برای همدلی/ فرصتی برای گفتوگویی صمیمانه و راهگشا میان دانشجویان و استادان
در نشست صمیمانه ای که شامگاه پنجشنبه بیست و هفتم شهریور ماه، به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشکده پزشکی در محوطه ی این دانشکده برگزار شد، دکتر «جواد کجوری» ، رئیس دانشکده پزشکی با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان پزشکی به گفتوگو درباره چالشها و فرصتهای مسیر تحصیل و آینده حرفهای پرداخت. این گردهمایی که به منظور شنیدن صدای دانشجو و ایجاد فضای گفتوگوی آزاد و صمیمانه برگزار شد، با تاکید بر تعامل سازنده دانشجو با محیط آموزشی، به تشریح برنامههای آتی دانشکده و چالش های موجود پرداخته شد.
به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی: در آغار این نشست، دکتر کجوری با تأکید بر نقش حضور فعال دانشجویان در کلاس ها و افزایش کیفیت فرایند یادگیری آنان، گفت: حضوری جدی و مشارکت فعال در کلاس، پرسشهای هدفمند و بحثهای گروهی نه تنها به تعمیق مفاهیم درسی کمک میکند، بلکه سطح آمادگی بالینی شما را نیز افزایش میدهد. از شما میخواهم در هر جلسه با آمادگی قبلی وارد کلاس شوید و با راهنمایی اساتید، به تبادل نظر سازنده بپردازید.
او با اشاره به اهمیت رفتار مبتنی بر شواهد علمی، اضافه کرد: هر تصمیم آموزشی پزشکی باید بر پایه شواهد علمی (Evidence Based Medicine ) و روشهای معتبر آموزشی طراحی و ارزیابی شود تا کیفیت آموزش پزشکی به بالاترین سطح برسد.
دکتر «حسین افراخته» معاون فرهنگی دانشجویی، نیز در کنار رئیس دانشکده حضور داشت و به تشریح برنامههای حمایتی این معاونت برای تقویت مشارکت دانشجویان در فعالیتهای آموزشی و فرهنگی پرداخت.
او با اشاره به فضای همکاری بین کلاس و بخشهای فرهنگی دانشکده، از ایجاد برنامه های گفتگو محور آموزشی–فرهنگی خبر داد و گفت که این برنامهها زمینهساز حضور فعال و پرسش و پاسخ دانشجویان در محیط دانشکده خواهند بود.
در ادامه مراسم، دکتر «قاسمیان» استاد زبان و ادبیات فارسی و دکتر «مانی» استاد گروه روانپزشکی دانشکده نیز به بیان دیدگاه خود بر شکلگیری تفکر نقادانه، اهمیت حضور ذهنی، گفتگوهای آموزشی با تمرین های ارتباطی موثر در کلاسها، تأکید کردند.
از سوی دانشجویان نیز دیدگاههای متنوعی مطرح شد. یکی از دانشجویان گفت: ما از وجود فضای گفتوگوی صریح با رئیس دانشکده خوشحالیم و امیدواریم این نشستها به بهبود روند پاسخگویی به سؤالات دانشجویان و افزایش تعامل بین اساتید ودانشجویان منجر شود. دیگری با اشاره به آموزش نظری و بالینی افزود:برای تقویت مهارتهای عملی، بهبود هماهنگی بین کلاسهای تئوری و دورههای کارآموزی ضروری است. یکی از دانشجویان در خصوص چالش های حضور غیاب دانشجویان گفت: حضور فعال در کلاس برای ما فرصتهایی خلق میکند تا با پرسشهای مشخص به عمق مفاهیم برسیم و از تجربیات بالینی اساتید بهرهمند شویم.
در پایان جلسه مقرر شد که مشارکت در کلاس و پیادهسازی اصول عملکرد بر اساس شواهد علمی به شکل منظم انجام شود و بازخوردهای دانشجویان به صورت مستقیم به تیم آموزشی منتقل گردد تا فرایند یادگیری را دقیقتر و اثربخشتر کند./م.مقصودیان
پایان خبر
نظر دهید