اهداف و رسالت کلی گروه :
رشته بیماری های داخلی یک رشته تخصصی بالینی پزشکی است که دانش آموختگان آن با کسب دانش، مهارت، نگرش و رفتارهای لازم، در جهت پیشگیری ، ارزیابی ، تشخیص ، مراقبت ، درمان و پیگیری بیماری های داخلی اقدام می نمایند.
ماموریت رشته داخلی تربیت متخصصینی است که ضمن ارائه عالی ترین سطوح مراقبت، تشخیص و درمان علمی و مبتنی بر شواهد برای بیمار، نگرش جامعه نگر و حرفه ای داشته و در آموزش علوم پزشکی و تولید علم و پژوهش و اخلاق پزشکی فعال باشند.
دانش آموختگان رشته بیماریهای داخلی در جامعه، در نقش های زیر انجام وظیفه خواهند نمود:
• تشخیص دهنده
• درمانگر
• مدیر
• مشاور
• پیشگیری کننده
• آموزش دهنده
• پژوهشگر
• خودآموز
• حافظ حقوق بیماران وهمکاران
وظایف حرفه ای دانش آموختگان رشته داخلی :
-۱ تشخیص، درمان، مراقبت و پیشگیری در سطوح سه گانه برای بیماران
-۲ برقرای ارتباط مناسب با بیمار، خانواده وی وهمکاران گروه پزشکی
-۳ پاسخ به مشاوره ها و ارجاعات درسیستم بهداشتی درمانی
-۴ رعایت اصول درخواست مشاوره وارجاع بیماران درموارد نیاز
-۵ مدیریت تیم درمان در درمانگاه، بیمارستان و اورژانس
-۶ ارتقاء توانمندی های علمی وعملی خود در زمینه طب داخلی
-۷ آموزش به بیماران و مردم.
-۸ آموزش به جامعه پزشکی ، دانشجویان و دستیاران در صورت احراز صلاحیت های آکادمیک
-۹ انجام پژوهش
-۱۰ ارائه گزارش های علمی
-۱۱ رعایت موازین اخلاق پزشکی
-۱۲ دفاع از حقوق حقه بیماران و همکاران در مواقع ضروری و در مراجع قانونی
توانمندیهای دانش آموختگان رشته داخلی :
(Communication) • توانمندی های برقراری ارتباط
• توانمندی تهیه شرح حال
• توانمندی معاینه بیماران
• توانمندی استدلال و قضاوت بالینی
• توانمندی استفاده از متون تخصصی
• توانمندی استفاده از رایانه، نرم افزارهای مورد نیاز تخصصی و اینترنت (paper writing)
توانمندی انجام پژوهش
• توانمندی آموزش
• توانمندی مدیریت
(Consulting, Counselling) • توانمندی درخواست و ارائه مشاوره
• توانمندی طبابت مبتنی بر شواهد
روش های عمده آموزش (روش های یادگیری و یاددهی) :
آموزش در گروه های کوچک: آموزش بر بالین بیمار، کارگاه های آموزشی ، آموزش درمانگاهی ، ژورنال کلاب
-۱ آموزش در گروههای بزرگ: سخنرانی ، کنــفرانس های درون بخشی و بین بخشی، موربیدیتی و مورتالیتی ، CPC ، گزارش صبحگاهی
-۲ یادگیری بر اساس تمرین و انجام فعالیت های درمانی و بازخورد مناسب
-۳ خود یادگیری
-۴ انجام پژوهش های کاربردی
-۵ بازخورد سنجش های کتبی و عملی به دستیاران