اهداف و رسالت کلی گروه :

 

رشته بیماری های داخلی یک رشته تخصصی بالینی پزشکی است که دانش آموختگان آن با کسب دانش، مهارت، نگرش و رفتارهای لازم، در جهت پیشگیری ، ارزیابی ، تشخیص ، مراقبت ، درمان و پیگیری بیماری های داخلی اقدام می نمایند.

ماموریت رشته داخلی تربیت متخصصینی است که ضمن ارائه عالی ترین سطوح مراقبت، تشخیص و درمان علمی و مبتنی بر شواهد برای بیمار، نگرش جامعه نگر و حرفه ای داشته و در آموزش علوم پزشکی و تولید علم و پژوهش و اخلاق پزشکی فعال باشند.

دانش آموختگان رشته بیماریهای داخلی در جامعه، در نقش های زیر انجام وظیفه خواهند نمود:

تشخیص دهنده

درمانگر

مدیر

مشاور

پیشگیری کننده

آموزش دهنده

پژوهشگر

خودآموز

حافظ حقوق بیماران وهمکاران

 

وظایف حرفه ای دانش آموختگان رشته داخلی :

 

تشخیص، درمان، مراقبت و پیشگیری در سطوح سه گانه برای بیماران

برقرای ارتباط مناسب با بیمار، خانواده وی وهمکاران گروه پزشکی

پاسخ به مشاوره ها و ارجاعات درسیستم بهداشتی درمانی

رعایت اصول درخواست مشاوره وارجاع بیماران درموارد نیاز

مدیریت تیم درمان در درمانگاه، بیمارستان و اورژانس

ارتقاء توانمندی های علمی وعملی خود در زمینه طب داخلی

آموزش به بیماران و مردم.

آموزش به جامعه پزشکی ، دانشجویان و دستیاران در صورت احراز صلاحیت های آکادمیک

انجام پژوهش

-۱۰ ارائه گزارش های علمی

-۱۱ رعایت موازین اخلاق پزشکی

-۱۲ دفاع از حقوق حقه بیماران و همکاران در مواقع ضروری و در مراجع قانونی

 

توانمندیهای دانش آموختگان رشته داخلی :

 

(Communication) • توانمندی های برقراری ارتباط

توانمندی تهیه شرح حال

توانمندی معاینه بیماران

توانمندی استدلال و قضاوت بالینی

توانمندی استفاده از متون تخصصی

توانمندی استفاده از رایانه، نرم افزارهای مورد نیاز تخصصی و اینترنت (paper writing)

 توانمندی انجام پژوهش

توانمندی آموزش

توانمندی مدیریت

(Consulting, Counselling) • توانمندی درخواست و ارائه مشاوره

توانمندی طبابت مبتنی بر شواهد

 

روش های عمده آموزش (روش های یادگیری و یاددهی) :

 

آموزش در گروه های کوچک:  آموزش بر بالین بیمار، کارگاه های آموزشی ، آموزش درمانگاهی ، ژورنال کلاب

آموزش در گروههای بزرگ:  سخنرانی ، کنــفرانس های درون بخشی و بین بخشی، موربیدیتی و مورتالیتی ، CPC ، گزارش صبحگاهی

یادگیری بر اساس تمرین و انجام فعالیت های درمانی و بازخورد مناسب

خود یادگیری

انجام پژوهش های کاربردی

بازخورد سنجش های کتبی و عملی به دستیاران