پیشرفت شیوه های نوین آموزش علوم پزشکی و نوآوری های جدید در زمینه برنامه ریزی، ارزشیابی، روش های نوین تدریس، یاددهی و یادگیری، ضرورت های نوینی را پیش روی علوم پزشکی قرار داد و توجه به آموزش علوم پزشکی به عنوان یک رشته مستقل را تبیین نمود. در همین راستا رشته آموزش پزشکی در قالب یک رشته تخصصی در سطح کارشناسی ارشد طراحی گردید که در چند دانشگاه کشور نیز ارائه می گردد. دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با پشتوانه غنی آموزش علوم پزشکی و با بهره گیری از اعضاء علمی مجرب در داخل و خارج دانشگاه از مهرماه سال ۱۳۸۷ و با مجوز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای راه اندازی رشته آموزش پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد روزانه و در سال ۱۳۸۹ در قالب دوره مجازی و الکترونیکی اقدام نمود.
از بهار سال ۱۳۹۲ پیگیری کسب مجوز جهت برگزاری دوره دکترای رشته آموزش پزشکی آغاز شد که سرانجام در دیماه سال ۹۶ ابتدا مجوز پذیرش ۲ و سپس مجوز پذیرش ۵ دانشجوی دکترای از سوی وزارتخانه اخذ گردید.
در حال حاضر ۱۱۵ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد (۱۳ دانشجوی دوره روزانه و ۱۰۲ دانشجوی دوره الکترونیک) و ۷ دانشجوی دکترا آموزش پزشکی مشغول به تحصیل می باشند.
از سال ۱۳۸۹ تاکنون ۳۱ دانشجوی کارشناسی ارشد روزانه و ۱۴۴ دانشجوی دوره کارشناسی ارشد الکترونیک آموزش پزشکی از این گروه فارغ التحصیل شده اند که ۲۱ تن از آنان از اعضای محترم هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و سایر دانشگاههای علوم پزشکی کشور می باشند.
لیست توانمندی ها و وظایف گروه
· تربیت دانش آموختگان ارشد و دکتری آموزش پزشکی به منظور ارتقاء آموزش و مبتنی بر نیازهای جامعه
· جذب اعضای هیات علمی توانمند و دارای صلاحیت های حرفه ای و اخلاقی
· هدایت فعالیت های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی بر اساس اولویت های پژوهشی دانشگاه
· برنامه ریزی برای ارتقای مهارتهای علمی – تخصصی دانشجویان جهت ورود به جامعه
· ارزیابی و بازنگری محتوای سرفصل ها به منظور به روز رسانی و بر اساس دانشگاه های کارآفرین
· تدوین برنامه های آموزشی بر مبنای تحقق مسئولیت اجتماعی و ارزش مداری
· توانمندسازی اعضای گروه آموزش پزشکی در زمینه آموزشی و پژوهشی
· مدیریت منابع آموزشی در جهت بهینه سازی محیط آموزشی
· نظارت بر کلیه فعالیت های آموزشی و پژوهشی و خدماتی در گروه
· ارزیابی کار سالانه اعضای گروه و تهیه گزارش
· تهیه جدول دروس هر نیمسال با همکاری اعضای گروه
· تجدید نظر مستمر در برنامهها با توجه به آخرین پیشرفت ها و تغییرات و تحولات
· اظهارنظر درباره فرصت های مطالعاتی و ماموریت های اعضای گروه و پیشنهاد آن به مراجع ذیربط
· هماهنگ ساختن فعالیت های آموزشی و پژوهشی در رشته مربوطه
· نظارت بر نحوه ارائه دروس و انتخاب کتب درسی
· حمایت علمی از طرح های پژوهشی ارزندهای
· هدایت امور پژوهشی و نظارت بر حسن انجام آنها
· تشکیل منظم جلسات آموزشی، پژوهشی و اجرایی شورای گروه
· انجام کلیه مکاتبات رسمی گروه و پیشنهاد تهیه لوازم، کتاب ها، نشریات مورد نیاز گروه مراجع ذیربط
· ارایه پیشنهاد همکاری های علمی با سایر موسسات آموزشی یا پژوهشی داخلی و خارجی
· اظهار نظر در مورد شرکت اعضای گروه در کنفرانس های بین المللی سالانه (داخلی و خارجی)
· ارائه پیشنهاد در مورد محورهای موضوعات و اولویت های تحقیقاتی در گروه
· تلاش جهت ارتقای همه جانبه اعضای هیات علمی گروه
· انعکاس مشکلات گروه اعم از مشکلات نیروی انسانی، تجهیزاتی و مشکلات فرآیندی به مراجع بالاتر
· شناسایی امکانات و تسهیلات درون و برون دانشگاهی و سعی در جذب آن برای ارتقای گروه
· ابلاغ برنامههای اجرایی وظایف آموزشی و پژوهشی و خدماتی هر یک از اعضای گروه
· برگزاری دوره توانمند سازی اعضاء هیات علمی جدیدالورود
· برگزاری دوره توانمند سازی اعضاء هیات علمی از مرتبه دانشیاری به استادی
· برگزاری دوره توانمند سازی اعضاء هیات علمی سایر دانشگاههای کلان منطقه بنا به درخواست
· نیازسنجی دوره توانمند سازی
· ارزشیابی دوره های برگزار شده
· برگزاری دوره کارشناسی ارشد آموزش پزشکی هر دو سال یکبار
· برگزاری منظم شورای گروه آموزش پزشکی
· استفاده از فارغ التحصیلان کارآمد کارشناسی ارشد آموزش پزشکی در شورای گروه
· مشارکت در طراحی و هدایت برنامه های آموزش پزشکی پاسخگو از طریق دبیرخانه دائمی و برگزاری برگزاری همایش های کشوری مربوط
لیست توانمندی ها و صلاحیت های مورد انتظار از دانش آموختگان رشته آموزش پزشکی بر اساس کوریکولوم مصوب
طرح درس و دستورالعمل های آموزشی را در کلاس درس و عرصه بالینی بکار برد.
در راستای اصلاح و بازبینی برنامه های درسی گروه های آموزشی قدم بردارد
در تدوین سیاست ها و راهبردهای آموزشی دانشگاه و گروه های آموزشی مشارکت فعال داشته باشد
روش های مناسب ارزشیابی برنامه آموزشی را طراحی و بکار بندد.
به منظور شناسایی مشکلات آموزشی و ارایه راهکارهای مناسب ، پژوهش های آموزشی را طراحی و اجر نماید
با آخرین و به روز ترین روش های فنون ارزشیابی دانشجو آشنایی داشته باشد و در عرصه بکار گیرد
مهارتهایبرقراریارتباط
-پیشرفتفردیوفراگیریمستمر
-تعهدحرفهای،اخلاق
-مهارتهایتصمیمگیری،استدلالوحلمسأله
فرصت های شغلی دانش آموختگان رشته آموزش پزشکی
دانشجویانی که در این رشته تحصیل کرده اند در صورتی که شرایط لازم را داشته باشند به عنوان پژوهشگر و کارشناس آموزشی پرداخته و همچنین میتوانند در امور برنامه ریزی در موسسات و مراکز درمانی و بهداشتی مشغول بکار شوند. اعم دیگر فرصت های شغلی این رشته شامل موارد زیر می باشد:
۱. کلیه عرصه های آموزشی
۲. مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی
۳. دفاتر توسعه اموزش دانشکده های مختلف علوم پزشکی و بیمارستانهای وابسته
۴. ادارات آموزش دانشگاه ها و دانشکده ها
۵. مراکز اموزش مهارتهای بالینی
۶. مراکز آموزش غیر دولتی
شرح وظایف عضو هیات علمی
الف – آموزش
· طراحی دوره های آموزشی کوتاه مدت و بلندمدت برای اعضای هیات علمی
· تدریس دوره های کوتاه مدت در قالب کارگاه های آموزش پزشکی
· تدریس دروس دوره های مدون (دوره کارشناسی ارشد و دکتری آموزش پزشکی)
ب - پژوهش
· انجام مطالعه و بررسی در زمینه نیازهای آموزشی اعضای هیات علمی، مراکز توسعه، گروه های آموزشی و دانش آموختگان رشته های مختلف جامعه پزشکی
· انجام پژوهش در مسائل آموزش پزشکی و به کارگیری نتایج در فعالیت های مورد نیاز
· راهنمایی و مشاوره پایان نامه ها و طرح های پژوهشی در زمینه آموزش پزشکی
· همکاری در تهیه، تالیف و ترجمه کتاب، مقاله و نشریات آموزش پزشکی
ج – خدمات دانشگاهی (فعالیت های اجرایی و مشاوره)
کمک به بهبود نظام مدیریت آموزشی در سطوح مختلف آموزش در دانشگاه ها از طریق :
· تجزیه و تحلیل مشکلات آموزشی و ارائه راه حل های علمی و مؤثر به مراجع ذیربط در جهت ارتقای کیفی آموزش
· کمک به بازنگری برنامه های آموزشی رشته های مختلف و ارائه پیشنهاد در جهت بهبود برنامه ها
· کمک در تهیه طرح درس در بخش های مختلف دانشگاه
· کمک به نظارت و ارزشیابی برنامه های آموزشی اعم از استاد، دانشجو، آزمون ها، فضا، قوانین و منابع، مدیریت، برنامه ها، فعالیت ها و ... و ارائه بازخورد نتایج به طور مناسب
· کمک به بهبود روش ها و فن آوری آموزشی در سطح دانشگاه
· کمک به اجرای شیوه های نوین آموزشی در سطوح مختلف دانشگاه