رسالت
گروه آموزش پزشکی در صدد است تا با گزینش و جذب اعضای هیات علمی توانمند و کارشناسان مستعد و علاقه مند به مسائل آموزش پزشکی در دنیای شتابان امروز، فارغ التحصیلانی را تربیت نماید که توانایی شناسایی مشکلات آموزشی از طریق پژوهش ، ارائه راه حل های منطقی و قابل ارزیابی برای مسائل آموزشی، مساعدت در امر برنامه ریزی و مدیریت و ارزشیابی و بهره گیری از پزشکی مبتنی بر شواهد در ارائه محتوا به فراگیران ، بکارگیری تکنولوژی های نوین آموزشی در فرایند یاددهی و یادگیری و روش های مناسب آموزشی به منظور ارتقای قابلیت های اعضاء هیات علمی و پاسخگویی به نیازهای جامعه و خلق دانشگاه کارآفرین و ثروت آفرین و مستقل و کارآمد در عرصه داخلی و ملی و فراملی را داشته باشند و همچنین قادر باشند با شناسایی نقاط قوت و ضعف دانشگاه ها و شناخت عوامل پیشرفت و توسعه دانشگاه های جهان در ارتقای وضعیت دانشگاه های علوم پزشکی کشور ایفای نقش نمایند.
چشم انداز
گروه آموزش پزشکی بر آنست تا با استفاده از دانش اساتید توانمند ، کارشناسان متخصص به عنوان قطب علمی آموزش و پژوهش در حوزه آموزش پزشکی در کشور و منطقه به شمار آید .
- تربیت دانش آموختگان توانمند و با صلاحیت متناسب با نیاز جامعه
- برنامه ریزی آموزشی به منظور تولید محتوای بومی در قالب پزشکی مبتنی بر شواهد در گروه های مختلف آموزشی
- بسترسازی زیرساخت های آموزشی و پژوهشی به منظور ایجاد دانشگاه کارآفرین و ثروت آفرین
- مدل سازی بومی نحوه انتقال ارزش ها و پذیرش مسئولیت های اجتماعی به دانشجویان
- طراحی ، تدوین و بازنگری برنامه های درسی دانشجویان در مقاطع مختلف متناسب با دانشگاه های نسل سوم
- ارتقاء کمی و کیفی اجرای برنامه های آموزشی دانشجو محور در دانشکده ها
- تامین فضای آموزشی و تجهیزات آموزشی مناسب در جهت ایجاد تجارب یادگیری بهتر در دانشجویان
- استقرار و نهادینه نمودن استانداردهای آموزشی در برنامه های آموزشی
- ارتقاءارتباط بین رشته ای با گروه های مختلف در دانشکده پزشکی
- تقویت بنیه تحقیق و پژوهش در دانشجویان و اعضای هیات علمی
- گسترش فرهنگ دانش پژوهی در دانشگاه از طریق حمایت از طرح های پژوهشی
اهداف و اولویت های آموزشی گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
۱-حیطه تدوین و بازنگری برنامههای آموزشی
- نیازسنجی مباحث مورد نیاز جهت اعمال در کوریکولوم رشته های مختلف و برنامه های آموزش حین خدمت۲-حیطه ارزشیابی آموزشی و ارزشیابی استاد
۳-حیطه یاددهی و یادگیری
- بررسی عوامل تاثیر گذار انگیزه های آموزشی در فرآیند یادگیری و یاددهی( اساتید، دانشجویان و دستیاران و پرسنل) )۴- حیطه یادگیری الکترونیکی
- طراحی الگوهای تعیین کیفیت در یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی۵-حیطه آموزش اساتید
- نیازسنجی مباحث لازم در آموزش اساتید۶-حیطه مدیریت و رهبری آموزشی
- بررسی لایههای مختلف فرهنگی حاکم بر دانشگاه (مدیریت – اساتید – دانشجویان)۷-حیطه بسته های تحول در آموزش
۸- حیطه آموزش در دوران کرونا
۹-حیطه آموزش بالینی
- اعتبار سنجی ابزارهای سنجش محیط آموشی
۱۰-حیطه حمایت دانشجویان
- عوامل موثر بر راهنمایی و هدایت دانشجویان۱۱- حیطه آموزش اخلاق حرفه ای
| ردیف | حیطه ارزشیابی برنامه درسی |
| 1 | ارزشیابی برنامه های درسی گروه های علوم پایه |
| 2 | ارزشیابی برنامه های تخصصی بالینی علوم پزشکی |
| 3 | ارزشیابی برنامه های کارشناسی علوم پزشکی |
| 4 | ارزشیابی برنامه های کارشناسی ارشد علوم پزشکی |
| 5 | ارزشیابی برنامه های دکترای تخصصی علوم پزشکی |
| 6 | ارزشیابی برنامه های آموزش مداوم و سایر برنامه های آموزشی |
| 7 | ارزیابی درونی و اعتباربخشی رشته های آموزشی |
| حیطه برنامه درسی (کوریکولوم) | |
| 8 | سنجش نیازهای آموزشی دانشجویان برای برنامه ریزی درسی |
| 9 | بازنگری برنامه های درسی |
| 10 | بررسی برنامه های درسی ادغام یافته |
| 11 | بررسی وضعیت برنامه درسی پنهان |
| 12 | نقش علوم پایه و ارتباط آن با آموزش بالینی در آموزش پزشکی |
| 13 | ادغام آموزش پزشکی |
| 14 | سلامت محوری در آموزش علوم پزشکی |
| 15 | جامع نگری و جامعه نگری در آموزش پزشکی |
| 16 | بازنگری برنامه های درسی در مقاطع مختلف و رشته های مختلف تحصیلی |
| 17 | آموزش بین حرفه ای |
| 18 | مطالعات تطبیقی در آموزش پزشکی |
| 19 | بومی سازی آموزش پزشکی |
| حیطه روانشناسی تعلیم و تربیت | |
| 20 | نیازسنجی، روش های یادگیری و تدریس در آموزش فراگیران |
| 21 | شیوه های تدریس و فنون یادگیری در آموزش پزشکی |
| 22 | تبیین فرآیند یاددهی یادگیری |
| 23 | رضایت و انگیزه دانشجویان علوم پزشکی |
| 24 | دستیار به عنوان الگو، معلم و پژوهشگر |
| 25 | توسعه و تحول آموزس و ارتقاء روش های آموزشی از سنتی به مدرن |
| حیطه آموزش نظری و بالینی | |
| 26 | بررسی شواهد موجود در نحوه آموزش استدلال بالینی |
| 27 | مهارت حل مسأله |
| 28 | تفکر نقاد |
| 29 | پرورش خلاقیت |
| 30 | مهارت های بالینی |
| 31 | استدلال بالینی |
| 32 | امکانات و منابع آموزشی |
| 33 | آموزش مهارت های عملی در آزمایشگاه |
| 34 | پیشرفت و افت تحصیلی دانشجویان |
| 35 | شکاف بین دروس نظری و عملی |
| 36 | مولفه های موثر در آموزش بالینی |
| حیطه اخلاق در آموزش | |
| 37 | ارتباط استاد و دانشجو |
| 38 | اخلاق پزشکی در آموزش و پژوهش |
| حیطه هیات علمی | |
| 39 | ارزشیابی و فرا ارزشیابی اعضای هیأت علمی |
| 40 | شیوه های ارتقاء توانمندی اعضای هیأت علمی |
| 41 | گزینش اعضای هیأت علمی |
| 42 | ملاکها و فرآیندهای ارتقاء اعضاء هیأت علمی |
| 43 | انگیزه و رضایتمندی اعضای هیأت علمی |
| حیطه رهبری و مدیریت آموزشی | |
| 44 | تدریس و یادگیری رهبری آموزشی |
| 45 | الگوهای رهبری علمی |
| 46 | برنامه ریزی استراتژیک آموزش پزشکی |
| 47 | اقتصاد در آموزش و ثروت آفرینی |
| 48 | ارتباطات میان دانشگاهی و بین المللی برای ارتقای کیفیت آموزش پزشکی |
| 49 | فرار مغزها از کشور |
| 50 | ارزیابی درونی و بیرونی دانشکده ها |
| 51 | پذیرش دانشجو |
| 52 | فناوری اطلاعات در آموزش پزشکی |
| 53 | انتخاب مدیران و معاونین آموزشی سطوح مختلف |
| 54 | ارتقای منزلت آموزش در دانشگاه |
| 55 | هزینه تمام شده تربیت دانشجو |
| 56 | برآورد نیروی انسانی فارغ التحصیل مورد نیاز بخش های سلامت |
| ارزشیابی دانشجو | |
| 57 | روش های ارزشیابی دانشجو |
| 58 | تحلیل آزمون در گروه های آموزشی دانشگاه |
| ابزارسازی آموزشی | |
| 59 | ساخت ابزارهای روا و پایا |
| 60 | روا و پایا کردن ابزارهای معتبر موجود |