رسالت
گروه آموزش پزشکی در صدد است تا با گزینش و جذب اعضای هیات علمی توانمند و کارشناسان مستعد و علاقه مند به مسائل آموزش پزشکی در دنیای شتابان امروز، فارغ التحصیلانی را تربیت نماید که توانایی شناسایی مشکلات آموزشی از طریق پژوهش ، ارائه راه حل های منطقی و قابل ارزیابی برای مسائل آموزشی، مساعدت در امر برنامه ریزی و مدیریت و ارزشیابی و بهره گیری از پزشکی مبتنی بر شواهد در ارائه محتوا به فراگیران ، بکارگیری تکنولوژی های نوین آموزشی در فرایند یاددهی و یادگیری و روش های مناسب آموزشی به منظور ارتقای قابلیت های اعضاء هیات علمی و پاسخگویی به نیازهای جامعه و خلق دانشگاه کارآفرین و ثروت آفرین و مستقل و کارآمد در عرصه داخلی و ملی و فراملی را داشته باشند و همچنین قادر باشند با شناسایی نقاط قوت و ضعف دانشگاه ها و شناخت عوامل پیشرفت و توسعه دانشگاه های جهان در ارتقای وضعیت دانشگاه های علوم پزشکی کشور ایفای نقش نمایند.
چشم انداز
گروه آموزش پزشکی بر آنست تا با استفاده از دانش اساتید توانمند ، کارشناسان متخصص به عنوان قطب علمی آموزش و پژوهش در حوزه آموزش پزشکی در کشور و منطقه به شمار آید .
- تربیت دانش آموختگان توانمند و با صلاحیت متناسب با نیاز جامعه
- برنامه ریزی آموزشی به منظور تولید محتوای بومی در قالب پزشکی مبتنی بر شواهد در گروه های مختلف آموزشی
- بسترسازی زیرساخت های آموزشی و پژوهشی به منظور ایجاد دانشگاه کارآفرین و ثروت آفرین
- مدل سازی بومی نحوه انتقال ارزش ها و پذیرش مسئولیت های اجتماعی به دانشجویان
- طراحی ، تدوین و بازنگری برنامه های درسی دانشجویان در مقاطع مختلف متناسب با دانشگاه های نسل سوم
- ارتقاء کمی و کیفی اجرای برنامه های آموزشی دانشجو محور در دانشکده ها
- تامین فضای آموزشی و تجهیزات آموزشی مناسب در جهت ایجاد تجارب یادگیری بهتر در دانشجویان
- استقرار و نهادینه نمودن استانداردهای آموزشی در برنامه های آموزشی
- ارتقاءارتباط بین رشته ای با گروه های مختلف در دانشکده پزشکی
- تقویت بنیه تحقیق و پژوهش در دانشجویان و اعضای هیات علمی
- گسترش فرهنگ دانش پژوهی در دانشگاه از طریق حمایت از طرح های پژوهشی
اهداف و اولویت های آموزشی گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
۱-حیطه تدوین و بازنگری برنامههای آموزشی
- نیازسنجی مباحث مورد نیاز جهت اعمال در کوریکولوم رشته های مختلف و برنامه های آموزش حین خدمت۲-حیطه ارزشیابی آموزشی و ارزشیابی استاد
۳-حیطه یاددهی و یادگیری
- بررسی عوامل تاثیر گذار انگیزه های آموزشی در فرآیند یادگیری و یاددهی( اساتید، دانشجویان و دستیاران و پرسنل) )۴- حیطه یادگیری الکترونیکی
- طراحی الگوهای تعیین کیفیت در یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی۵-حیطه آموزش اساتید
- نیازسنجی مباحث لازم در آموزش اساتید۶-حیطه مدیریت و رهبری آموزشی
- بررسی لایههای مختلف فرهنگی حاکم بر دانشگاه (مدیریت – اساتید – دانشجویان)۷-حیطه بسته های تحول در آموزش
۸- حیطه آموزش در دوران کرونا
۹-حیطه آموزش بالینی
- اعتبار سنجی ابزارهای سنجش محیط آموشی
۱۰-حیطه حمایت دانشجویان
- عوامل موثر بر راهنمایی و هدایت دانشجویان۱۱- حیطه آموزش اخلاق حرفه ای
ردیف | حیطه ارزشیابی برنامه درسی |
1 | ارزشیابی برنامه های درسی گروه های علوم پایه |
2 | ارزشیابی برنامه های تخصصی بالینی علوم پزشکی |
3 | ارزشیابی برنامه های کارشناسی علوم پزشکی |
4 | ارزشیابی برنامه های کارشناسی ارشد علوم پزشکی |
5 | ارزشیابی برنامه های دکترای تخصصی علوم پزشکی |
6 | ارزشیابی برنامه های آموزش مداوم و سایر برنامه های آموزشی |
7 | ارزیابی درونی و اعتباربخشی رشته های آموزشی |
حیطه برنامه درسی (کوریکولوم) | |
8 | سنجش نیازهای آموزشی دانشجویان برای برنامه ریزی درسی |
9 | بازنگری برنامه های درسی |
10 | بررسی برنامه های درسی ادغام یافته |
11 | بررسی وضعیت برنامه درسی پنهان |
12 | نقش علوم پایه و ارتباط آن با آموزش بالینی در آموزش پزشکی |
13 | ادغام آموزش پزشکی |
14 | سلامت محوری در آموزش علوم پزشکی |
15 | جامع نگری و جامعه نگری در آموزش پزشکی |
16 | بازنگری برنامه های درسی در مقاطع مختلف و رشته های مختلف تحصیلی |
17 | آموزش بین حرفه ای |
18 | مطالعات تطبیقی در آموزش پزشکی |
19 | بومی سازی آموزش پزشکی |
حیطه روانشناسی تعلیم و تربیت | |
20 | نیازسنجی، روش های یادگیری و تدریس در آموزش فراگیران |
21 | شیوه های تدریس و فنون یادگیری در آموزش پزشکی |
22 | تبیین فرآیند یاددهی یادگیری |
23 | رضایت و انگیزه دانشجویان علوم پزشکی |
24 | دستیار به عنوان الگو، معلم و پژوهشگر |
25 | توسعه و تحول آموزس و ارتقاء روش های آموزشی از سنتی به مدرن |
حیطه آموزش نظری و بالینی | |
26 | بررسی شواهد موجود در نحوه آموزش استدلال بالینی |
27 | مهارت حل مسأله |
28 | تفکر نقاد |
29 | پرورش خلاقیت |
30 | مهارت های بالینی |
31 | استدلال بالینی |
32 | امکانات و منابع آموزشی |
33 | آموزش مهارت های عملی در آزمایشگاه |
34 | پیشرفت و افت تحصیلی دانشجویان |
35 | شکاف بین دروس نظری و عملی |
36 | مولفه های موثر در آموزش بالینی |
حیطه اخلاق در آموزش | |
37 | ارتباط استاد و دانشجو |
38 | اخلاق پزشکی در آموزش و پژوهش |
حیطه هیات علمی | |
39 | ارزشیابی و فرا ارزشیابی اعضای هیأت علمی |
40 | شیوه های ارتقاء توانمندی اعضای هیأت علمی |
41 | گزینش اعضای هیأت علمی |
42 | ملاکها و فرآیندهای ارتقاء اعضاء هیأت علمی |
43 | انگیزه و رضایتمندی اعضای هیأت علمی |
حیطه رهبری و مدیریت آموزشی | |
44 | تدریس و یادگیری رهبری آموزشی |
45 | الگوهای رهبری علمی |
46 | برنامه ریزی استراتژیک آموزش پزشکی |
47 | اقتصاد در آموزش و ثروت آفرینی |
48 | ارتباطات میان دانشگاهی و بین المللی برای ارتقای کیفیت آموزش پزشکی |
49 | فرار مغزها از کشور |
50 | ارزیابی درونی و بیرونی دانشکده ها |
51 | پذیرش دانشجو |
52 | فناوری اطلاعات در آموزش پزشکی |
53 | انتخاب مدیران و معاونین آموزشی سطوح مختلف |
54 | ارتقای منزلت آموزش در دانشگاه |
55 | هزینه تمام شده تربیت دانشجو |
56 | برآورد نیروی انسانی فارغ التحصیل مورد نیاز بخش های سلامت |
ارزشیابی دانشجو | |
57 | روش های ارزشیابی دانشجو |
58 | تحلیل آزمون در گروه های آموزشی دانشگاه |
ابزارسازی آموزشی | |
59 | ساخت ابزارهای روا و پایا |
60 | روا و پایا کردن ابزارهای معتبر موجود |