منتورینگ :
طراحی و اجرای طرح منتورینگ دانشجویی در دانشکده پزشکی شیراز :
ورورد به دانشگاه با توجه به محیط جدید آموزشی، وسعت زیاد مطالب علمی، تعدد اساتید، روش های تدریس گوناگون و پیشرفته و عوامل روحی و روانی از قبیل دوری از خانواده و سکونت در خوابگاه باعث بوجود آمدن استرس و تنش در دانشجویان سال اول می شود که منجر به افت تحصیلی، آسیب های روحی ،کاهش عملکرد و تغییر سبک زندگی آنان می گردد. منتورینگ یک ارتباط حرفه ای اغلب طولانی مدت،داوطلبانه و سودمند برای هر دو طرف است که در آن یک فرد با تجربه و آگاه ( منتور ) ، فرد دارای تجربه کمتر ( منتی ) راحمایت میکند.
شواهد فراوانی وجود دارد که منتورینگ یکی از اجزا کلیدی برای موفقیت در پزشکی است لذا به نظر می رسد حضور منتور به عنوان الگو در زندگی فردی و حرفه ای برای دانشجو ضرورت دارد تا به کمک آن نقاط ضعف خود را شناخته و توانمندی ها و نقش واقعی خود را در جامعه بالفعل نماید.
با توجه به فوایدی که این طرح داشت دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی به صورت مقطعی جهت ورودی های بهمن ماه سال ۹۳ طرح منتورینگ را اجرا کرد. میزان رضایتمندی دانشجویان منتور از اجرای طرح ۹۵% و دانشجویان منتی ۹۶% ارزیابی شد. منتورها این طرح را در ارتقای توانمندی های فردی و مهارت های اجتماعی و ارتباطی، شناخت نقاط قوت و ضعف خود مفید دانستند و دانشجویان منتی بهبود روش مطالعه ، افزایش عملکرد و کاهش استرس در امتحانات ، بهبود مهارت های ارتباطی و تشویق شدن به فعالیت های پژوهشی و فرهنگی را از فواید طرح دانستند.
مشاورین جوان دانشجویی :
تشکیل کمیته مشاورین جوان دانشجویی در دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی :
با توجه به اینکه دانشجویان مشتریان اصلی نظام آموزشی هستند و وجود ساز و کار دائمی برای بهرهگیری از نظرات آنان برای بهبود نظام آموزشی ضروری است؛ لذا به منظور دستیابی به این هدف مهم, کمیته مشاورین جوان دانشجویی در دفتر توسعه آموزش پزشکی ایجاد شده است.
برنامه عملیاتی کمیته مشاورین جوان دانشجویی (EDO) :
- زمینه سازی برای بهره گیری از خلاقیت و طرح ها و ایده های نوآورانه آموزشی دانشجویان
- انتقال مشکلات، انتقادات و پیشنهادات دانشجویان در حیطه های آموزشی از طریق کمیته مشورتی به سطوح مدیریت کلان آموزشی واحد
- بسترسازی تعامل و تبادل تجارب و فعالیت های دانشجویی در حیطه های آموزش علوم پزشکی
- ایجاد فرهنگ مشارکت و احساس مسئولیت در بین دانشجویان برای ارتقای کیفی آموزشی
- بسترسازی برای تعامل آگاهانه؛ علمی و فعال دانشجویان با نظام آموزشی جاری در جهت ارتقاء برنامههای آموزشی
برنامه های آموزشی نوآور :
پزشک خانواده:
با توجه به اینکه عمده فارغ التحصیلان پزشکی پس از فراغت از تحصیل در نظام ارائه خدمات بکار خواهند پرداخت، بایستی دانشجویان پزشکی با حضور در عرصه مراکز بهداشتی درمانی در دروه کارورزی ضمن شناخت جایگاه شغلی آینده خویش و آشنایی مجدد با محتوا و ساختار نظام ارائه خدمات کشور قسمتی از شرح وظایف خود را تمرین کنند و با ایجاد ارتباط منطقی بین آموخته های نظری و مسائل بهداشتی درمانی جامعه به عنوان مدیر تیم سلامتی تربیت شوند.بنابراین با توجه به اجرای طرح پزشک خانواده در دانشگاه علوم پزشکی شیراز فرصتی فراهم آمد تا بتوانیم ازین جایگاه جهت آموزش دانشجویان استفاده کنیم همچنین معاونت آموزشی وزارت بهداشت نیز بازنگری کاریکولوم کارورزی اینترنی مبتنی بر شایستگی های لازم پزشک خانواده را به این دانشگاه ارجاع داد. بدین منظور دوره یک ماهه کارورزی پزشکی خانواده طراحی و اجرا شد.جهت این دوره از همکاری متخصصین داخلی، اطفال و پزشکی اجتماعی استفاده شده است. ارزشیابی برنامه هر ماه توسط کارشناسان دفتر توسعه انجام می شود.
تماس زودرس:
تغییرات زیادی که در سال های اخیر چه از نظر الگوی بیماری ها چه از نظر دموگرافیک و الگوی مرگ و میر و عوامل خطر تاثیر گذار بر جامعه و فرد و سلامت او اتفاق افتاده باعث شده است در وظایف پزشک و ارتباط او با بیمار و در نتیجه در نوع آموزش او تغییرات فراوانی داده شود. تماس زودرس بالینی، Early clinical Exposure یا مواجهه دانشجویان سالهای ابتدایی پزشکی با بالین بیمار به منظور آشنایی آنها با محیط بالینی و فراگیری ارتباط مناسب با بیماران، امروزه بسیار مورد توجه نظامهای نوین آموزش پزشکی قرار گرفته است. پس از بررسی های انجام شده مقرر شد طرح تماس زودرس بالینی، همگام با بسیاری از دانشگاههای معتبر دنیا، برای اولین بار در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مرحله اجرا درآید. در این طرح دانشجویان ترم سه پزشکی در چهار گروه ده نفره در یک دوره چهارماهه طبق برنامه تعیین شده، در گروههای داخلی، جراحی، کودکان زیر نظر اساتید هیئت علمی بربالین بیماران حاضر خواهندگشت و ضمن آشنایی با محیط بالینی، روش های برقراری ارتباط مناسب با بیماران را فرا خواهند گرفت.course plan این دوره با همکاری کارشناسان دفتر توسعه و پزشک عضو هیئت علمی مسئول برنامه (جناب آقای دکتر مرتضوی) تهیه و تدوین شد و در پایان هر دوره، کیفیت برگزاری توسط دفتر توسعه انجام می گردد.
تم طولی:
امروزه در دنیا تلاش های زیادی جهت ارتقا آموزش در علوم پزشکی صورت می گیرد. بر این اساس یکی از مهمترین ویژگی های مدیریتی برنامه پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، توجه خاص به بحث تم های طولی است. بازنگری و نظارت مستمر بر برنامه های آموزشی در دوره های دانشگاهی در تمامی حرفه های پزشکی و بهداشتی امری الزامی بوده و در بیشتر دانشکده ها، مدیریت برنامه ی آموزشی در دو سطح جزئی و کلی صورت می گیرد.برنامه اجمالی تغییر در مدیریت برنامه های آموزشی مقطع علوم پایه دانشجویان رشته پزشکی از مهرماه ۱۳۸۶شروع شد و در ۷ فاز در حال اجرا می باشد.برای اجرای ریفورم در فاز سوم، برنامه تم طولی جهت دانشجویان ورودی ۹۲، ورودی ۹۳ و ورودی ۹۴ پیاده سازی شد. در ابتدا نیازسنجی صورت گرفت و با استفاده از روش چهره به چهره، مصاحبه و جلسات گروهی، داده های تم طولی با همکاری مستقیم دفتر توسعه جمع آوری گردید این برنامه در ترم های مقطع علوم پایه به صورت کارگاههای آموزشی برگزار می گردد و در پایان هر دوره ارزشیابی، هر کدام از کارگاه ها به تفکیک بر اساس میزان رضایتمندی و میزان دستیابی به اهداف از نظر دانشجویان، توسط کارشناسان دفتر توسعه انجام می گردد.
طرح رویش:
هر ساله در دانشکده پزشکی برنامه ای با عنوان جشن رویش برای دانشجویان جدیدالورود برگزار می شود که در آن با ماهیت کلی دانشگاه و اهداف اموزشی اشنا می شوند.در این برنامه کارگاههای آموزشی نظیر کاربرد علوم پایه در مقطع بالینی به روشیادگیری در گروههای کوچک برگزار می شود، هدف از برگزاری این کارگاه، نشان دادن اهمیت و کاربرد مباحث علوم پایه و آشنایی با کتابهای مرجع مقطع علوم پایه، است توسط پزشکان علاقه مند شاغل در آموزش دانشکده پزشکی یکسری کیس های بالینی طراحی شد که بررسی این کیس ها از طریق کتاب های علوم پایه توسط دانشجویان انجام شد. دانشجویان سالهای بالاتر و سالهای بالینی به عنوان هدایتگر گروهها انتخاب شده و هدایت دانشجویان را به عهده داشتند.ارزشیابی کیفی این کارگاه نیز نظیر سایر کارگاههای برگزار شده توسط اداره آموزش دانشکده توسط کارشناسان دفتر توسعه انجام می گیرد.