متن استاتیک شماره 54 موجود نیست

 

برنامه اکسترنی (کار آموزی )بخش پوست

دانشجویان پزشکی   

نام درس : کار آموزی (اکسترنی)پوست

مقطع : کار آموزی (اکسترنی)

طول دوره : یک ماه

تعدادواحد :۴ واحد

پیش نیاز : دروس علوم پایه ،فیزیوپاتولوژی ،مقدمات پزشکی تئوری و عملی وگذراندن دوره استیودنتی

محل ومرکز آموزش : درمانگاه پوست وبخش پوست بیمارستان شهید دکتر فقیهی

آموزش دهندگان : اعضا ءهئیت علمی و دستیاران گروه پوست 

مسئول برنامه : معاون آموزشی دانشجوئی گروه پوست

                   

اهداف آموزشی :

اهداف کلی :

دانشجو در پایان دوره باید به دانش نظری لازم در زمینه بیماریهای پوستی دست یابد و با کسب توانائیهای ضروری در حیطه های دانش، مهارت و نگرش با حضور و استفاده از امکانات آموزشی موجود در بخش و تحت نظارت اعضا هئیت علمی و دستیاران گروه پوست بتواند در زمینه پیشگیری ، تشخیص ودرمان مناسب بیماریهای شایع پوستی وهمچنین مواردی که لازم به ارجاع  و بستری شدن در بخش های تخصصی (شامل فوریتهای پوستی )می باشد اقدام نماید .

 

اهداف اختصاصی :

حیطه دانش :

در پایان دوره دانشجو باید دانش های لازم را در زمینه های زیر کسب نماید .

الف: با ساختمان طبیعی (آناتومی ) و عملکرد پوست وضمائم آن (مو وناخن) آشنا شود

ب: نشانه ها و علائم بیماریهای پوستی و مفاهیم سمیویولوژی پوست را  بشناسد

ج: معیارهای تشخیصی اولیه و آزمایشات پوستی مورد نیاز را بیان نماید

د: تعریف اپیدمیولوژی ،ایتولوژی ، پاتوژنز ، علائم بالینی ، یافته های پاراکلینیکی و رویکرد تشخیصی ، رویکرد درمانی ، عوارض ، پیش آگهی و بالاخره پیشگیری  بیماریهای زیر را بیاموزد و بیان کند :

۱-بیماریهای عفونی پوست :

-بیماریهای انگلی پوست ( سالک ، شپش ، گال ،گزیدگی ها )

-بیماریهای ویروسی پوست (زگیل ، مولوسکوم، تب خال، آبله مرغان و زونا)

-بیماریهای باکتریایی  پوست ( زرد زخم ،کورک ، فولیکولیت ، جذام )

-بیماریهای قارچی پوست (درماتوفیت ها، تینه آ ورسیکالر و کاندیدا )

-عفونت های STD (زگیل تناسلی ،هرپس ژینتال، گال ، شپش عانه)

۲- اگزما ودرماتیت (اگزمای آتوپی ،اگزمای  سبورئیک ، اگزماهای شایع ، اگزمای تماسی)

۳- تومورهای خوش خیم پوست (انواع خالهای ملانوسیتک ، زائدهای پوستی ، کیست ها و کراتوزسبورئیک )

۴- تومورهای  پیش سرطانی و بدخیم پوست (کراتوز آفتابی ، کارسینوم سلول بازال ، کارسنوم سلول اسکواموس ، سارکوم کاپوزی و ملانوم بدخیم )

۵- بیماریهای تاولی پوست (پمفیگوس ، پمفیگوئید ، درماتیت هرپتی فرم ، اپیدرمولیزبولوزا )

۶- بیماریهای شایع اختلالات پیگمانتاسیون (ملاسما ، کک ومک ، پیسی  ویا یتیلیگو )

۷- بیماریهای پاپولواسکواموس (پسوریازیس ، لیکن پلان وپتیریاس  روزه آ)

۸- تظاهرات پوستی بیماریهای سیستمیک (تظاهرات بیماریهای روماتولوژیک  شامل لوپوس واسکولیت ها تظاهرات بیماریهای نورولوژیک شامل توبروس اسکروز و نورو فیبروما توز  تظاهرات پوستی بیماریهای اندوکرین شامل دیابت و تیروئید )

۹- بیماریهای مو وناخن (انواع ریزش مو شامل تلوژن ، آره آتا ، اندروژنی ودارویی و انواع پرموئی و هیپرتریکوز ، بیماریهای تروماتیک  ناخن وتظاهرات ناخن در بیماریهای سیستمیک شامل کلابینیگ  و ناخن قاشقی)

۱۰- بثورات دارویی( اریتم مولتی فرم، استیون جانسون TEN)

۱۱- بیماریهای پوستی شایع اطفال و نوزادان (بثورات دیاپر اگزمای اتوپیک و سبورئیک نوزادان ، همانژیوم مادر زادی)

۱۲- درماتوزهای خاص صورت (انواع اکنه ، فتودرماتوزها)

۱۳- اشنایی با درماتولوژی زیبایی و بهداشت پوست ومو

۱۴- اشنایی با داروهایی که بعضاً منحصراً در بخش پوست مصرف میشود ( رتینوئیدها ، داپسون ، پسورالن ، انتی هیستامین ها ، ضد قارچها ) وهمچنین داروهای موضعی (کورتیکواستروئیدها  و ضد آکنه  و کاهنده پیگمانتاسیون )

حیطه مهارت :

دانشجو باید در پایان دوره موارد زیر را فرا گرفته و بطور مستقل اجرا کند ( independent):

۱-      برقراری ارتباط مناسب با بیماران پوستی

۲-      اخذ شرح حال از بیماران پوستی به شیوه منطقی ، دسته بندی شده وکاملproblem-based))

۳-      انجام معاینه فیزیکی پوستی به شیوه منطقی ودرست وکامل و معاینه عمومی متناسب با آن

۴-      معرفی بیمار بصورت خلاصه یا کامل (شفاهی در راندو بصورت نوشتاری در پرونده بیمار با رعایت بکارگیری مناسب سمیولوژی پوست )

۵-      تشخیص ودرمان اولیه و پیشگیری بیماریهای شایع پوست، مو  وناخن شامل بیماریهای عفونی شایع ، اگزما ها ، آکنه

۶-      بیمار یابی و تشخیص بیماران پوستی که احتیاج به ارجاع و خدمات تخصصی دارند

۷-       جستجو و مرور منابع پزشکی جهت یافتن اطلاعات مربوط به بیمار خود .

۸-      انجام اقدامات تشخیصی مانند دیاسکوپی ، تست نیکولسکی ، گرفتن اسمیر , کشت میکروبی

۹-      دانشجو در پایان دوره  موارد زیر را فرا گرفته و بتواند زیر نظر دستیار مربوطه انجام دهد ((collaborative

۱۰-      مشارکت در مشاوره و تشخیص  ومراقبت بیماران پوستی بستری در بخش مانند بیماریهای تاولی ، واکنشهای داروئی و انواع شدید پسوریازیس و اگزما.

۱۱-      مشارکت در تشخیص ودرمان بیماران پوستی مراجعه کننده به درمانگاه تخصصی پوست و نحوه پیگیری  و درمان بیماران مزمن پوستی .

دانشجو باید تا پایان دوره موارد زیر را مشاهده کرده وآشنایی داشته باشد (Observation)

۱۲-      گرفتن اسمیر قارچ وسالک

۱۳-      انجام اقدامات تشخیصی مانند لامپ وود و تست پچ

حیطه نگر ش:

۱- اخذ اجازه از بیمار برای انجام معاینه ودر هر مرحله از مراحل تشخیص ودرمان و همچنین جلب اعتماد و مشارکت فعال وی

۲-تمایل به کاهش الام بیمار

۳-      واقف بودن به اهمیت پیگیری دقیق بیماران تحت مراقبت

۴-      متهعد به مراقبت از بیماران بدون در نظر گرفتن سن ، جنس ، وضعیت فرهنگی ، اجتماعی واقتصادی

۵-      احترام به شان و امنیت و مسایل خصوص و اسرار هر بیمار

۶-      اقدام و رفتار مناسب با دیگر افراد در گروه درمانی (پزشکان و پرسنل درمانی .....)

۷-      رعایت نظم و ظاهر مناسب و روپوش

۸-      تعهد و تلاش در جهت افزایش دانش

۹-      انتقاد پذیر بودن

۱۰-همراهی با خانواده بیمار و سعی در بالا بردن اطلاعات انها وزدون پیشدارویهای نادرست راجع به بیماری وجلب مشارکت انها برای ادامه درمان در منزل

 

شریط اجرا

 

۱-      وجود حداقل دو تخت آموزشی به ازا هر دانشجو

۲-      وجود یک سالن کنفرانس مناسب همراه با امکانات سمعی وبصری لازم (کامپیوتر ، ویدئو پروژکتور ، اورهد )

۳-      وجود کتابخانه مناسب و کتب منبع واطلس و امکان جستجو در اینترنت

۴-      وجود آزمایشگاه در جوار بخش یا درمانگاه و تسهیلاتی مانند میکروسکوپ نوری ، اسلاید چزاغ الکلی و لوازم رنگ آمیزی

۵-      وجود تعداد درمانگاه مناسب (حداکثر سه دانشجو به ازا ء هر درمانگاه )

۶-      تعداد مناسب ومتنوع  بیماران بخش  ودرمانگاه

۷-      وسایل معاینه شامل چراغ قوه ، ذره بین ، نور مناسب ، لامپ وود و امکانات تست patch

۸-      وجود فایل آموزشی اسلاید CD آموزشی

۹-      وجود سیستم مجهز بایگانی و مدارک پزشکی

۱۰-امکانات  درمانی لازم شامل اطاق عمل مجهز جهت اعمال سرپایی ، نور درمانی ، لیزر ، کرایو و کوتری

۱۱-وجود اطاق رختکن و استراحت کار ورزان 

 
زمان بندی آموزشی :

کل دوره : یک ماه

شنبه

۸-۱۲

۱۲-۱۳

راند آموزشی با حضور استاد بخش

راند working با دستیار بخش وپیگیری کار بیماران

یکشنبه

۸-۹.۳۰

۹.۳۰-۱۳

کلاس آموزش تئوری ارائه توسط استاد

( با حضور استاد و دستیار)

دوشنبه

۸-۹.۳۰

۹.۳۰-۱۳

کلاس آموزش تئوری ارائه توسط استاد

درمانگاه ( با حضور استاد و دستیار)

سه شنبه

۸-۹.۳۰

۹.۳۰-۱۲

راند working با دستیار بخش

یک یا دوکلاس آموزش تئوری توسط استاد یا اساتید

چهارشنبه

۸-۹.۳۰

۹.۳۰-۱۳

کلاس آموزش تئوری ارائه توسط استاد

درمانگاه  (باحضور استاد و دستیار )

پنج شنبه

۸-۱۲

راند آموزشی با حضور دستیار بخش

    

-حداقل تعداد کشیک کار آموزان ۵-۳ شب (بستگی به تعداد معرفی شده) خواهد بود .

-کشیک کار آموزان  گروه پوست از ساعت ۸ صبح تا ۸ صبح روز بعد خواهد بود . و باید حتماً صبح روز بعد جهت معرفی بیمار وراند working روزانه با حضور دستیار واستاد بخش حضور داشته باشد .

-با توجه به وسعت مطالب تئوری پوست خود آموزی و مطالعه نظری  حداقل۳-۲ساعت در روز لازم و ضروری می باشد.

 

روش آموزش

 

۱-      کنفرانسهای  آموزشی تئوری (lecture based) تماماًتوسط اساتید و مقدمه  که تکرار دروس فیزیوپاتولوژی می باشد توسط دستیار ارشد در روز اول در طی دوره برگزار میگردد.

۲-      راند با حضور استاد ودستیار بخش(Bedside teaching)

۳-      حضور در درمانگاه روزانه با حضور استاد ودستیار (group discussion)

۴-      خود آموزی با استفاده از منابع مختلف (self directed teaching)

    

منابع آزمون

 

۱- درسنامه جامع پوست ۱۳۸۲ تالیف هئیت بورد پوست ( بر اساس منبع اعلام شده جهت امتحان جامع پیش کارورزی)

۲- Thomas P.Hasif et al . Skin Diseases Diagnosis and treatetment ۲۰۰۱ Mosby

۳- Anderws Diseases of skin ۲۰۰۳  

۴-مطالب کنفرانس های تئوری اساتید و بحث های ارائه شده در راند

تذکر : فقط منبع ۱و۴ در آزمون کتبی بخش مورد استفاده قرار میگیرد.

 

وظایف کار آموزان (اکسترنها)

 

۱-      ویزیت منظم وروزانه بیماران محوله و ثبت گزارش در پرونده

۲-      حضور فعال در درمانگاه روزانه طبق برنامه تعیین شده ومشارکت در بحث گروهی

۳-      حضور در کشیک های برنامه ریزی شده و مسئولیت کل بیماران بستری در بخش و بیماران بستری شده درهمان روز تحت نظارت دستیاران کشیک

۴-      راند روزانه working روز بعد از کشیک همراه با کشیک همان روز در معیت استاد ودستیار بخش

۵-      حضور درکنفرانسها ی آموزش تئوری اساتید و دستیارارشد

۶-      خود آموزی و مطالعه انفرادی

۷-      شرکت فعال در ارزشیابی برنامه های آموزشی بخش (فرم ضمیمه شماره ۱) ودر صورت لزوم کارهای تحقیقاتی

نکات مهم در مورد برنامه در روز اول شروع بخش به وسیله دستیار ارشد در اختیار دانشجویان قرار میگیرد (فرم ضمیمه شماره ۲)

  

ارزشیابی کار ورزان

۱- تکوینی (Formative  evaluation)

نظارت اساتید درمانگاه و دستیار و استاد بخش بر فعالیتهای آموزشی – درمانی  و احیاناً غیبت دانشجو در راندها  ودرمانگاه و باز خورد مناسب

 

۲- تصدیقی  (summative evaluation)

-آزمون کتبی تئوری در پایان دوره بصورت سئوالات چهار گزینه ای MLQ matching وامتحان تشخیص بالینی از روی اسلاید بصورت تشریحی کوتاه

-          ارزشیابی log book تکمیل شده در پایان دوره

-          نمره شفاهی بر اساس فرم ارزشیابی توسط دستیار و استاد بخش در پایان دوره(فرم ضمیمه ۳)

 
نحوه محاسبه :
 
آزمون کتبی ۵۰%
 
آزمون شفاهی ۴۰%
 
log book ۱۰%
 
 
مواردی که دانشجو ملزم به تکرار بخش می باشد :
 
۱- نمره نهایی زیر ۱۲
 
۲- غیبت غیر موجه در کشیک
 
۳- غیبت موجه بیش از سه روز
 
۴- عدم تکمیل و تحویل log book 
 
۵- عدم کسب نمره قبولی پس از دو بار شرکت در امتحان کتبی
 
۶- عدم شرکت در امتحان پس از گذشت ۴ ماه از گذراندن دوره
 
 
ارزیابی برنامه آموزشی کارورزان
 
مسئولیت ارزیابی برنامه توسط یک گروه چهار نفره شامل مدیر گروه ، معاون آموزشی دانشجــویی ، دستـیار ارشد و در صورت امکان یک نفر از مرکز توســعه آموزش پزشـکی انجام می گیرد و از اطلاعات زیر بهره گرفته خواهد شد :
 
۱- نظرخواهی از اساتید ( فرم ضمیمه ۴ )
 
۲- نظرخواهی از دستیاران ( فرم ضمیمه ۴ )
 
۳- نظرخواهی از دانشجویان
 
۴- بررسی log book های دانشجویان
 
۵- بررسی نتایج امتحان پایان دوره
 
۶- بررسی نتایج امتحانات جامع پیش کارورزی
 
نتیجه هر شش ماه به شورای بخش منعکس خواهد شد و در مقابل اعضای گروه آموزشی پوست متعهد به انجام و عمل به هرگونه تغییر و اصلاحات لازم مصوب شورای بخش خواهد شد .