متن استاتیک شماره 54 موجود نیست

رسالت

گروه آموزش پزشکی در صدد است تا با گزینش و جذب اعضای هیات علمی توانمند و کارشناسان مستعد و علاقه مند به مسائل آموزش پزشکی در دنیای شتابان امروز، فارغ التحصیلانی را تربیت نماید که توانایی شناسایی مشکلات آموزشی از طریق پژوهش ، ارائه راه حل های منطقی و قابل ارزیابی برای مسائل آموزشی، مساعدت در امر برنامه ریزی و مدیریت و ارزشیابی و بهره گیری از پزشکی مبتنی بر شواهد در ارائه محتوا به فراگیران ، بکارگیری  تکنولوژی های نوین آموزشی در فرایند یاددهی و یادگیری و روش های مناسب آموزشی به منظور ارتقای قابلیت های اعضاء هیات علمی و پاسخگویی به نیازهای جامعه و خلق دانشگاه کارآفرین و ثروت آفرین و مستقل و کارآمد در عرصه داخلی و ملی و فراملی را داشته باشند و همچنین قادر باشند با شناسایی نقاط قوت و ضعف دانشگاه ها و شناخت عوامل پیشرفت و توسعه دانشگاه های جهان در ارتقای وضعیت دانشگاه های علوم پزشکی کشور ایفای نقش نمایند.

چشم انداز
گروه آموزش پزشکی بر آنست تا با استفاده از دانش اساتید توانمند ، کارشناسان متخصص به عنوان قطب علمی آموزش و پژوهش در حوزه آموزش پزشکی در کشور و منطقه به شمار آید .

 
اهداف گروه آموزش پزشکی 

-  تربیت دانش آموختگان توانمند و با صلاحیت متناسب با نیاز جامعه
-  برنامه ریزی آموزشی به منظور تولید محتوای بومی در قالب پزشکی مبتنی بر شواهد در گروه های مختلف آموزشی
-  بسترسازی زیرساخت های آموزشی و پژوهشی به منظور ایجاد دانشگاه کارآفرین و ثروت آفرین
-  مدل سازی بومی نحوه انتقال ارزش ها و پذیرش مسئولیت های اجتماعی به دانشجویان
-  طراحی ، تدوین و بازنگری برنامه های درسی دانشجویان در مقاطع مختلف متناسب با دانشگاه های نسل سوم
-  ارتقاء کمی و کیفی اجرای برنامه های آموزشی دانشجو محور در دانشکده ها
-  تامین فضای آموزشی و تجهیزات آموزشی مناسب در جهت ایجاد تجارب یادگیری بهتر در دانشجویان
-  استقرار و نهادینه نمودن استانداردهای آموزشی در برنامه های آموزشی
-  ارتقاءارتباط بین رشته ای با گروه های مختلف در دانشکده پزشکی
-  تقویت بنیه تحقیق و پژوهش در دانشجویان و اعضای هیات علمی
-  گسترش فرهنگ دانش پژوهی در دانشگاه از طریق حمایت از طرح های پژوهشی

اهداف و اولویت های آموزشی گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

۱-حیطه تدوین و بازنگری برنامه‌های آموزشی

    -  نیازسنجی مباحث مورد نیاز جهت اعمال در کوریکولوم رشته های مختلف و برنامه های آموزش حین خدمت
    -  تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی مبتنی بر نیازهای مهارتی مورد نیاز در محیط کار
    -  ارزیابی میزان انطباق برنامه های آموزشی با اهداف آموزشی رشته و گروه
    -  بازنگری، تدوین و توسعه برنامه های آموزشی بالینی و کوریکولوم های درسی دوره های بالینی، بخصوص ادغام دروس پایه و بالینی
    -  تدوین و توسعه برنامه درسی منش حرفه ای جهت اساتید و دانشجویان پزشکی
    - تدوین و توسعه پزشکی مبتنی بر شواهد در دانشگاه
    -  بررسی وضعیت مهارتهای ارتباطی پزشکان، پرستاران و دانشجویان

۲-حیطه ارزشیابی آموزشی و ارزشیابی استاد

    - ارزیابی کارایی روش‌های نوین آموزشی در ارزیابی دستیاران، کارورزان و کارآموزان و دانشجویان سایر رشته ها
    - بررسی روش‌های ارزیابی عملکرد موثر (شیوه‌های ارزشیابی عملکرد)
    - ارزیابی کوریکولوم آموزشی مقاطع مختلف تحصیلی با استفاد از نیازسنجی از دانشجویان
    - ارزشیابی کیفیت آموزشی دردانشگاهها، دانشکده ها و گروههای آموزشی پایه و بالینی
    - بازنگری فرآیندهای ارزشیابی کیفی عملکرد اعضاء هیأت علمی در حوزه آموزش
    - طراحی و بازنگری ابزارهای ارزیابی عملکرد و صلاحیت اساتید و دانشجویان
    - تدوین استانداردها و شاخص های اعتباربخشی ارزیابی گروه ها
    - ارزیابی روش های ارزشیابی عملکرد در ارزشیابی دستیاران، کارورزان و کارآموزان
    - ارزشیابی توانایی دستیاران استدلال بالینی در دانشجویان
    - اعتبارسنجی پرسشنامه های مختلف مورد استفاده در حیطه آموزش پزشکی
    - ارزشیابی مدل های مختلف آموزش پاسخگو و آموزش های حین خدمت 

۳-حیطه یاددهی و یادگیری

    - بررسی عوامل تاثیر گذار انگیزه های آموزشی در فرآیند یادگیری و یاددهی( اساتید، دانشجویان و دستیاران و پرسنل) )
    - ارزیابی کارایی روشهای مختلف آموزشی مثل آموزش گروه همتایان ، آموزش در گروههای کوچک، آموزش از طریق بازی، آموزش از طریق تیم و .... در میزان یادگیری و رضایت دانشجویان
    - امکان سنجی استفاده از شیوه های مختلف انگیزشی برای ارتقای یادگیری
    - بررسی مشکلات اجرایی الگوهای جدید تدریس در دانشگاه
    - بررسی روش های مختلف آموزش مداوم حرفه ای
    - ارتقاء نظام آموزشی بالینی دانشگاه و بهبود دستاوردهای یادگیری دانشجویان بالینی و غیربالینی
    - ارزیابی سبک های تدریس اساتید و رابطه آن با یادگیری دانشجویان
    - انگیزش و تماس زودرس با بیمار و کارایی آن
    - بررسی تاثیر باز اندیشی بر یادگیری دانشجویان

۴- حیطه یادگیری الکترونیکی

    - طراحی الگوهای تعیین کیفیت در یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی
    - طراحی شیوه‌های گوناگون ارزشیابی دانشجو در محیط یادگیری الکترونیکی
    - یادگیری الکترونیکی در توسعه آموزش مداوم و آموزش ضمن خدمت
    - بررسی موانع و چالش‌های آموزش مجازی در سطح دانشگاه
    - طراحی و اعتبارسنجی مدل های یادگیری الکترونیکی اثربخش در علوم پزشکی
    - طراحی دوره های مبتنی بر شیوه های یادگیری الکترونیکی (انیمیشن، فیلم، شبیه سازی، بازی، آزمایشگاه مجازی، کلاس یادگیری ترکیبی و وارونه
    - طراحی روش ها و فنون تدریس مناسب در محیط یادگیری الکترونیکی
    - طراحی و ارائه مدل های پشتیبانی در محیط یادگیری الکترونیکی
    - پژوهش در زمینه توسعه آموزش مجازی
    - بررسی انگیزه های اساتید، دانشجویان و کارکنان در خصوص آموزش مجازی

۵-حیطه آموزش اساتید

    - نیازسنجی مباحث لازم در آموزش اساتید
    - طراحی روشها و فنون مناسب جهت آموزش اساتید
    - ارزشیابی برنامه های توانمند سازی اساتید
    - ویژگی های اساتید خوب
    - عوامل موثر بر کیفیت تدریس اساتید
    - بررسی عوامل جذب و ماندگاری اعضای هیئت علمی 

۶-حیطه مدیریت و رهبری آموزشی

    - بررسی لایه‌های مختلف فرهنگی حاکم بر دانشگاه (مدیریت – اساتید – دانشجویان)
    - عوامل سازمانی موثر بر شایستگی مدرس بالینی
    - بررسی نظام انگیزش و تشویق در بحث آموزش -
    - بررسی راه های استفاده بهینه از فضاهای آموزشی
    - بازنگری خط مشی ها و سیاست های مدیریت و رهبری آموزشی
    - توسعه منابع انسانی سلامت و بهبود عملکرد منابع انسانی خصوصاً منابع انسانی مرتبط با آموزش
    - راه کارهای بهبود مدیریت و رهبری آموزشی در نظام آموزش عالی سلامت 
    - راهکارهای ارتقاء مدیریت کلاس درس

۷-حیطه بسته های تحول در آموزش

    - اعتبار بخشی رشته های مختلف
    - پاسخگویی و تدوین برنامه های آموزش پاسخگو در دانشگاه
    - بررسی و ارزیابی بسته های مختلف تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی

۸- حیطه آموزش در دوران کرونا

    - کیفیت آموزش بالینی در دوران کرونا
    - کیفیت آموزش دروس نظری در دوران کرونا
    - کیفیت ارائه دروس مجازی در دوران کرونا
    - سیستمهای حمایتی اساتید دانشجویان و پرسنل دانشگاه در دوران کرونا
    - تجارب آموزشی اساتید و دانشجویان در دوران کرونا

۹-حیطه آموزش بالینی

    - اعتبار سنجی ابزارهای سنجش محیط آموشی
    - بررسی وضعیت و عوامل موثر بر آموزش بالینی در دانشجویان پزشکی
    - بررسی وضعیت و عوامل موثر بر آموزش بالینی در دانشجویان پرستاری
    - تعیین شاخص های صلاحیت بالینی در دانشجویان، اساتیدو کارکنان دانشگاه
    - تعیین موانع آموزش بالینی
    - بررسی وضعیت آموزش سرپایی

 

۱۰-حیطه حمایت دانشجویان

    - عوامل موثر بر راهنمایی و هدایت دانشجویان
    - عوامل موثر بر وضعیت تحصیلی دانشجویان
    - استفاده از محیط های مناسب مجازی جهت حمایت دانشجویان
    - بررسی وضعیت انگیزه و هیجانات تحصیلی در دانشجویان
    - بررسی کیفیت زندگی دانشجویان
    - عوامل موثر بر نحوه تفکر دانشجویان
    - عوامل موثر بر رضایت تحصیلی دانشجویان

۱۱- حیطه آموزش اخلاق حرفه ای

    - عوامل موثر بر رشد و ارتقاء اخلاق حرفه ای
    - بررسی وضعیت آموزش اخلاق حرفه ای
    - ارزشیابی اخلاق حرفه ای اساتی
 
اهداف و اولویت های پژوهشی
 
 
ردیف حیطه ارزشیابی برنامه درسی
1 ارزشیابی برنامه های درسی گروه های علوم پایه
2 ارزشیابی برنامه های تخصصی بالینی علوم پزشکی
3 ارزشیابی برنامه های کارشناسی علوم پزشکی
4 ارزشیابی برنامه های کارشناسی ارشد علوم پزشکی
5 ارزشیابی برنامه های دکترای تخصصی علوم پزشکی
6 ارزشیابی برنامه های آموزش مداوم و سایر برنامه های آموزشی
7 ارزیابی درونی و اعتباربخشی رشته های آموزشی
  حیطه برنامه درسی (کوریکولوم)
8 سنجش نیازهای آموزشی دانشجویان برای برنامه ریزی درسی
9 بازنگری برنامه های درسی
10 بررسی برنامه های درسی ادغام یافته
11 بررسی وضعیت برنامه درسی پنهان
12 نقش علوم پایه و ارتباط آن با آموزش بالینی در آموزش پزشکی
13 ادغام آموزش پزشکی
14 سلامت محوری در آموزش علوم پزشکی
15 جامع نگری و جامعه نگری در آموزش پزشکی
16 بازنگری برنامه های درسی در مقاطع مختلف و رشته های مختلف تحصیلی
17 آموزش بین حرفه ای
18 مطالعات تطبیقی در آموزش پزشکی
19 بومی سازی آموزش پزشکی
  حیطه روانشناسی تعلیم و تربیت
20 نیازسنجی، روش های یادگیری و تدریس در آموزش فراگیران
21 شیوه های تدریس و فنون یادگیری در آموزش پزشکی
22 تبیین فرآیند یاددهی یادگیری
23 رضایت و انگیزه دانشجویان علوم پزشکی
24 دستیار به عنوان الگو، معلم و پژوهشگر
25 توسعه و تحول آموزس و ارتقاء روش های آموزشی از سنتی به مدرن
  حیطه آموزش نظری و بالینی
26 بررسی شواهد موجود در نحوه آموزش استدلال بالینی
27 مهارت حل مسأله
28 تفکر نقاد
29 پرورش خلاقیت
30 مهارت های بالینی
31 استدلال بالینی
32 امکانات و منابع آموزشی
33 آموزش مهارت های عملی در آزمایشگاه
34 پیشرفت و افت تحصیلی دانشجویان
35 شکاف بین دروس نظری و عملی
36 مولفه های موثر در آموزش بالینی
  حیطه اخلاق در آموزش
37 ارتباط استاد و دانشجو
38 اخلاق پزشکی در آموزش و پژوهش
  حیطه هیات علمی
39 ارزشیابی و فرا ارزشیابی اعضای هیأت علمی
40 شیوه های ارتقاء توانمندی اعضای هیأت علمی
41 گزینش اعضای هیأت علمی
42 ملاکها و فرآیندهای ارتقاء اعضاء هیأت علمی
43 انگیزه و رضایتمندی اعضای هیأت علمی
  حیطه رهبری و مدیریت آموزشی
44 تدریس و یادگیری رهبری آموزشی
45 الگوهای رهبری علمی
46 برنامه ریزی استراتژیک آموزش پزشکی
47 اقتصاد در آموزش و ثروت آفرینی
48 ارتباطات میان دانشگاهی و بین المللی برای ارتقای کیفیت آموزش پزشکی
49 فرار مغزها از کشور
50 ارزیابی درونی و بیرونی دانشکده ها
51 پذیرش دانشجو
52 فناوری اطلاعات در آموزش پزشکی
53 انتخاب مدیران و معاونین آموزشی سطوح مختلف
54 ارتقای منزلت آموزش در دانشگاه
55 هزینه تمام شده تربیت دانشجو
56 برآورد نیروی انسانی فارغ التحصیل مورد نیاز بخش های سلامت
  ارزشیابی دانشجو
57 روش های ارزشیابی دانشجو
58 تحلیل آزمون در گروه های آموزشی دانشگاه
  ابزارسازی آموزشی
59 ساخت ابزارهای روا و پایا
60 روا و پایا کردن ابزارهای معتبر موجود