متن استاتیک شماره 54 موجود نیست

 

تهیه  کنندگان :

۱-جناب آقای دکتر جواد کجوری

۲- جناب آقای دکتر علیرضا عبدی اردکانی

۳- جناب آقای دکتر پیمان ایزدپناه

۴- جناب آقای دکتر پویان دهقانی

  

بازنگری سوم: ۲۰/۱/۱۳۹۸

 

۱- عنوان رشته فلوشیپ :

اینترونشنال کاردیولوژی

۲-تعریف رشته فلوشیپ :

به مجموعة دانش نظری و مهارتهای عملی کاربردی در درمان غیر جراحی بیماریهای قلب و عروق بویژه درمان غیر جراحی تنگی عروق کرونر،تنگی های دریچه ای و سایر عروق اطلاق می شود.

۳- طول دوره آموزشی فلوشیپ :

حداقل ۱۸ ماه

۴- شرح وظایف فلوشیپ ها :

۱- انجام آنژیوگرافی عروق کرونر و عروق پیوندی و کاتتریسم قلبی

۲- انجام آنژیوپلاستی و استنت گذاری درعروق کرونر )در شرایط حاد ومزمن(

۳-انجام والووپلاستی در موارد تنگی دریچه های قلبی

۴- درمان عوارض حاصله و محتمل ناشی از اقدامات تهاجمی

۵- کسب مهارت در انجام آنژیوپلاستی در بیماران با سکته حاد قلبی (Primary PCI)

۶- شرکت فعال درامور آموزشی و پژوهشی گروه اینترونشن شامل کلاسها ی درسی ، مقالات پژوهشی و ....

۵-  اعمالی  که پس از فارغ التحصیلی مجاز به انجام آن هستند :

)تکمیل این بخش از نظر کاهش مشکلات ناشی از تداخلات بین حرفه ای اهمیت خاص دارد(

۱- آنژیوپلاستی و استنت گذاری عروق کرونر

۲- والولوپلاستی در تنگی دریچه های قلب

۳- آنژیوپلاستی عروق پریفرال شامل شرائین کلیه ،کاروتید ، عروق براکیوسفالیک خارج جمجه ای ، شرائین اندامهای تحتانی و فوقانی، عروق مزانتریک و آئورت شکمی و ایلیاک

۴- استنت گذاری در مورد بیماریها ی آئورت شامل کوارکتاسیون و آنوریسم آئورت

۵- اصلاح بیماری های مادرزادی مانند:   ASD ,VSD , PDA , AV fistulas

۶ - آشنا یی با عمل جایگزاری دریچه آیورت از راه پوست (TAVR) (بعنوان همکار(

 

 ۶-دور نما :

در ایران کاردیولوژی )بجز دورة فوق تخصصی برای متخصصین داخلی( شامل یک دورة آموزش طب داخلی یکساله و قلب و عروق سه ساله است.آنژیوگرافی تشخیصی کرونری و کاتتریسم راست و چپ از مهارتهایی است که باید در این دوره عمومی کسب شود. اما آموزش در گسترة اینترونشنالکاردیولوژی در این بخش قرار نمی گیرد. فقدان ضابطه در ارزیابی سطح تجربه و دانش در این زمینه سبب می شود تا افراد بدون کسب آموزش لازم و کافی در این رشته فعالیت نمایند. طرح یک برنامه مدون و هماهنگ برای یک دورة فلوشیپی دراین رشته)اینترونشنال کاردیولوژی( علاوه بر نظم کلاسیکی که برای این دورة آموزشی فراهم میکند، استاندارد مشخصی را برای فلوشیپ مربوطه بیان میکند که عموم این متخصصین باید حائز آن باشند. انتظار میرود با پیشرفت سریعی که در این رشته در جریان است متخصصین پس از طی یک دوره فلوشیپ جوابگوی عموم نیازهای بیماران بوده و کشور ما نیز در زمرة سایر کشورهای پیشرفته در این زمینه قرار گیرد.

۷- رسالت:

هدف این برنامه آموزشی توصیف پروسه آموزشی دورة فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ، و ارائه برنامة آموزشی مدون کاربردی در

زمینه آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی، والولوپلاستی و سایر اقدامات اینترونشنال و نیز پیشگیری و اصلاح عوارض مربوطه است.

۸-  اهداف کلی و پیامدهای آموزش مورد انتظار در هنگام فارغ التحصیلی :

افزایش مهارتهای عملی و دانش نظری متخصصین قلب و عروق در راستای ارتقاء کیفیت خدمات تخــصصی و آموزش پزشــکی و دستیابی به آخرین یافته های علمی پزشکی و کاربرد آخرین فناوری ها و امکان استفاده از تکنولوژی روز در درمان بیماریهای قلبی ، عروقی و پژوهش و تحقیق در این زمینه و حتی ابداع تکنیک ها و اقدامات در این راستا، البته در همکاری تنگاتنگ با جراح قلب با این نگاه که بسیاری از بیماری های قلبی عروقی با این اقدامات درمان شده و نیاز به جراحی قلب نداشته باشند.

 

۹-برنامه آموزشی (Curriculum)

Discipline-specific core Curriculum

الف( بخش اختصاصی ضروری محتوای برنامه آموزشی رشته تخصصی  در سه حیطه دانش، نگرش ومهارت :

۱-در ۶ ماهة اول دورة فلو شیپی، مباحث تئوریک، دانش نظری ومهارتهای لازم در انجام کاتتریزاسیون قلبی، آنژیوگرافی عروق کرونر وعروق پیوندی و عروق محیطی بدست می یابد و در سه ماهة دوم دراقدامات اینترونشنال کمک اول می باشد.

لازم به ذکر است بر مبنای سایر قوانین مندرج در کوریکولوم فعلا" فلوشیپ های ۶ ماهه اول می توانند در ماه ۵ و ۶ اقدام به اینترونشن به صورت محدود به عنوان First operator نمایند .

۲-  در ۶ ماهة دوم دوره، مباحث تئوریک و دانش نظری در انتخاب صحیح و مناسب بیماران برای هرگونه اقدام اینترونشنال کسب و در انجام این اقدامات بعنوان کمک اول نقش فعال خواهد داشت و در موارد ساده اپراتور اول خواهد بود.

۳- در ۶ ماه سوم دوره، مهارتهای عملی، دانش و نگرش لازم برای انجام اقدامات اینترونشنال بعنوان اپراتور اول نقش فعال و مسئول خواهد داشت و در اقدامات خاص نیز بعنوان کمک اول کسب مهارت میکند.

٭مهارتهای عملی مورد آموزش به فلوشیپ اینترونشنال شامل موارد زیر است:

۱- آشنایی کامل با انواع تکنیکهای تشخیصی تهاجمی شامل آنژیوگرافی تشخیصی کرونر، آنژیوگرافی پریفرال Ventriculography، کت congenital، right intravascular ultrasound و heart catheterization brachical و femoral access شامل atrial access

۲- آشنایی با تکنیک های اعمال radial access

۳- کسب تکنیک های wire manipulation، شامل interventional کسب تجربة کافی در زمینة تکنیکهای بالون آنژیوپلاستی

. Post dilation و stent deployment

 ۴- آشنایی با روش درمان عوارض احتمالی آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی شامل :

- coronary dissection

- thrombosis

- aortic dissection

- spasm

- perforation

- slow flow / no reflow - cardiogenic shock - left main trunk disease

- Cardiac tamponade including Pericardiocentesis

- Pseudoaneurysm

۵-کسب مهارت کافی در زمینة کاربرد داروهای adjunctive در حین آنژیوپلاستی شامل پلاویکس ، هپارین IIb/IIIa inhibitors و روشهای درمان عوارض ناشی از آنها.

۶- کسب مهارت و تجربه در زمینة درمان سندرومهای حاد کرونر و حمله حاد قلبی که شامل این موارد است: تشخیص به موقع سندرومهای حاد کرونر و اندیکاسیون گذاری صحیح برای آنژیوگرافی اورژانس ، تشخیصصحیح Culprit lesion یا ضایعه مسوول بروز سندروم حاد کرونر ، تکنیک صحیح آنژیوپلاستی روی Culprit lesion ، کسب مهارت کافی در زمینه آنژیوپلاستی بیماران با ST- elevation MI و برخورد با شوک کاردیوژنیک ناشی از MI

۷-  کسب تجربة کافی در زمینة اقدامات درمانی Post- Procedural شامل مانیتورینگ صحیح بیمار برای تشخیص زود هنگام عوارض احتمالی، تشخیص به موقع عوارض مکانیکال ناشی از Myocardial infanction و نحوة درمان آنرا، تعیین زمان مناسب ترخیص بیماران و پیگیری سرپایی بیماران در . follow up clinic

۸- موارد زیر جزء Core Curriculum فلوشیپ اینترونشنال نمی باشد بلکه بصورت Optional و در صورت تائید اتندینگ ، فلوشیپهای ارشد می توانند

به عنوان risk operator اقدام به intervention بنمایند:

- Mitral and aortic Valvuloplasty

- Closure of atrial septal defect and patent foramen ovale

- Closure of patent ductus arteriosus and Ventricular septal defects

- Septal alcoloholisation for hypertrophic cardiomopathy

- Carotid stenting

- renal stenting

- iliac stenting

- other peripheral vascular procedures

٭ مباحث تئوریک ضروری دورة فلوشیپ intervention شامل موارد زیر است:

۱. Basic Science

a. Anatomy and physiology: cardiac, vascular and coronary artery anatomy, including anatomical variants and frequent congenital abnormalities; basic circulatory physiology, myocardial blood flow regulation, myocardial physiology and metabolism.

b. Vascular biology, including the processes of vasoreactivity, plaque formation, vascular injury and healing, restenosis, SVG atherosclerosis, cardiac allograph vasculopathy.

c. Function of progenitor cells and their possible role in angiogenesis and myogenesis.

d. Haematology, including platelet function and aggregation, clotting cascade, and fibrinolysis

e. Coronary anatomy and physiology, including - Classification of coronary segments and lesion characteristics;

- Assessment of lesion severity, intracoronary pressure and flow velocity measurement, fractional flow reserve (FFR); - Assessment of collateral circulation.

 

۲. Pharmacology

a. Biologic effects and appropriate use of vasoactive drugs, antiplatelet agents, thrombolytics, anticoagulants, antiarrhythmics, inotropic agents, and sedatives.

b. Biologic effects and appropriate use of angiographic contrast agents, including prevention of renal dysfunction and allergic reactions.

c. Atherosclerosis prevention in PCI candidates focusing on optimal care of hypertension, dyslipidemia, diabetes and smoking cessation.

 

۳. Imaging

a. Radiation physics, radiation risks and injury, and radiation safety, including glossary of radiological terms, methods to control radiation exposure for patients, physicians, and technicians.

b. Specific imaging techniques in interventional cardiology, such as quantitative angiography and intravascular ultrasonography.

c. Principles of cardiac computed tomography, potential role for non-invasive coronary imaging.

d. Digital archiving and tele-communication of angiographic images.

 

۴. Indications for treatment and patient selection

a. Indications for elective cardiac catheterisation and related catheter-based interventions in management of ischaemic and valvular heart disease, in accordance with the ESC guidelines and evidence based medicine.

b. Indications for urgent catheterisation and management of acute myocardial infarction, including differentiation between patients who require primary or rescue angioplasty, coronary bypass surgery or conservative treatment.

c. Indications for mechanical support devices in the management of haemodynamically compromised patients (intra-aortic balloon pump etc.)

d. Present indications for surgical re-vascularisation in coronary artery disease

 

۵. Procedural Techniques

a. Vascular access including principles of femoral, radial, and brachial procedures, closure techniques, detection and treatment of complications.

b. Appropriate catheter selection to achieve optimal opacification and support.

c. Selection of optimal projections for lesion visualisation and treatment.

d. Knowledge of angioplasty material and proper selection of guidewires, balloon catheters, and stents.

e. Knowledge of types and characteristics of bare metal and drug eluting stents including post-implantation pharmacological treatment and their risk of thrombosis and restenosis.

f. Classification, mechanisms, and therapy of in-stent restenosis.

g. Knowledge of ancillary interventional techniques, including • Therapeutic: anti-embolic protection with filters and occlusive balloons, rotablator, laser, atherectomy and thrombectomy devices.

• Diagnostic: intravascular ultrasound, Doppler and intracoronary pressure measurement

e. Indications for mitral, aortic, and pulmonary valvuloplasty in management of valvular disorders, including factors that differentiate patients who require surgical commissurotomy or valve repair or replacement.

f. Indication for catheter-based interventions in management of congenital heart disease in adults, such as closure of intracardiac defects (ASD, PFO, VSD, PDA).

g. Indications for septal alcoholisation in obstructive hypertrophic cardiomyopathy

 

۶. Management of complications of percutaneous intervention

a. Mechanical complications, such as coronary dissection, spasm, perforation, “slow/ no reflow”, cardiogenic shock, left main trunk dissection, cardiac tamponade including pericardiocentesis, peripheral vessel occlusion, and retained components.

b. Thrombotic and haemorrhagic complications associated with percutaneous intervention or drugs.

 

۷. Miscellaneous

a. Peripheral angiography and angioplasty including essential radiological anatomy, indications and principles of carotid, subclavian, renal and iliac stenting.

b. Ethical issues and risks associated with diagnostic and therapeutic techniques.

c. Statistics, epidemiologic data, and economic issues related to interventional procedures.

 

 

٭کنفرانس ها وکلاس ها: با تائید کمیتة علمی کت لب، روز و ساعت برگزاری کلاسها به شرح زیر است :

- دوشنبه ها از ساعت ۷:۳۰ تا ۸ صبح: کنفرانس film reading با حضور استادان برای دستیاران با معرفی موارد توسط فلو یا استاد بصورت پرسش و پاسخ

- دوشنبه ها از ساعت ۸ تا ساعت ۹:۳۰ جلسه کت کنفرانسJCC با معرفی موارد جلب با حضور جراحان قلب

- چهار شنبه ها از ساعت ۸ تا ۹:۳۰ جلسات مرور گایدلاین، ژورنال کلاب، و گراند راند با حضور اساتید و دستیاران

- پنج شنبه ها از ساعت ۷:۳۰ تا ۸:۳۰ کنفرانس هفتگی توسط فلوها با حضور اساتید

- پنجشنبه های ماهیانه ساعت ۷:۳۰ تا ۸:۳۰  ا complication section

- حضور کلیة فلوها در کلاس های صبحگاهی الزامی است لذا در روزهای کنفرانس کت لب پس از کنفرانس شروع خواهد شد.

- حضور فعال کلیة فلوها در کت کنفرانس هفتگی الزامی است.

ضمنا ارائه Case در کت کنفرانس طبق برنامة ماهانه به عهدة فلوهای اینترونشن می باشد.

Generic professional core Curriculum

ب( بخش عمومی محتوای برنامه آموزش (generic skills) در سه حیطه دانش،نگرش و مهارت

محتوای آموزش بخش عمومی کوریکولوم شامل موارد زیر می باشد.:

۱-  مباحث نیم سال اول : آموزش نحوه برقراری ارتباط صحیح با بیمار و خانواده اش، آموزش برقراری ارتباط صحیح با سایر همکاران پزشک در تمامی سطوح آموزشی، برقراری ارتباط صحیح باسایر همکاران غیرپزشک دخیل در سیستم درمانی، آموزش

اصول اخلاق پزشکی در تمامی مراحل کار از ویزیت سرپائی بیماران تا انجاماقدامات تهاجمی و ارائه مقالات.

۲- مباحث نیم سال دوم : موارد نیم سال اول به علاوه آموزش ارائه صحیح و شفاف اطلاعات بیماران در کنفرانسها و ژورنال کلاب های هفتگی، آموزش روش تحقیق و رعایت اصول حرفه ای این رشته.

۳-مباحث نیم سال سوم : شامل موارد فوق به علاوه نظارت بر انجام صحیح آموزشهای فوق می باشد.آشنایی با پروفشنالیسم و اخلاق پزشکی بصورت اسپیرال

۱۰-  مدل های یادگیری و شیوه های آموزشی مورد استفاده در ارائه برنامه های آموزشی به فلوها:

شیوه های آموزشی مورد استفاده در این دوره Evidence-based Cost-Conscious Strategy همراه با تاکید بر محوریت دستیار در آموزش می باشد.

۱- کنفرانسهای صبحگاهی و تبادل نظر در مورد روش درمان بیماریهای مختلف

۲-  بررسی و تجزیه و تحلیل فیلم های آنژیوگرافی و اقدامات اینترونشنال انجام شده

۳- استفاده از مدلهای سیمولاتور

۴- آموزش در جریان اقدامات اینترونشنال بطور مستقیم و در بالین بیمار

۱۱-  شرح ارتباط برنامه آموزشی و بخش هایی که فلوها می گذرانند:

۱-حضور در بخش های بیمارستان و در بالین بیمار برای معاینه دقیق بیمار قبل از اقدام مورد نظر.

۲- حضور در بخش آنژیوگرافی و اینترونشن.

۳- حضور در بخش های CCU برای کنترل و پیگیری بیماران بعداز اقدام.

۴- حضور در بخش اورژانس برای معاینه و انتخاب بیمار اورژانس

برای اقدام مقتضی.

۵- حضور در بخش اکوکاردیوگرافی برای بررسی دقیق اکوکاردیوگرافی

بیمار بویژه در بیماران خاص .

۶-حضور در درمانگاه برای پیگیری بیماران و بررسی نتایج پژوهشها.

۱۲- منابع برای مطالعه و آزمون فلوها در طول و پایان دورة آموزشی:

کتب معتبر اینترونشنال کاردیولوژی شامل :

۱- کتاب اینترونشنال کاردیولوژی Topol

۲- کتاب اینترونشنال کاردیولوژی SPENCER KING

۳- کتاب Grossmans Cardiac Catheterizations, angiography & intervention 

۴- کتاب Braunwald و مجلات معتبر اینترونشنال کاردیولوژی نظیر Euro intervention , JACC intervention

۵- کتاب PCR in Intervention

۱۳- شرح سیستم ارزیابی تکوینی دستیاران و نحوه ارائه بازخورد به دستیاران )فلوها( در طول تحصیل :

۱-نظارت روزمره بر نحوة فعالیت اینترونشنال هر یک از فلوها توسط اساتید بخش، و کمیته علمی کت لب

۲-  ارزیابی کنفرانس های ارائه شده توسط فلو شیپ ها طبق برنامه تنظیمی.

۳-  ارزیابی نتایج حاصله از پروژه های تحقیقی و عملی فلو شیپ.

۴-رفع ایرادات و تذکردرباره اشتباهات احتمالی

۵- امتحان پایان دورة فلو شیپی.

۱۴-  شرح سیستم ارزیابی )امتحان (نهایی یا تراکمی

ارزشیابی فلوها

۱-  آزمون عملکردی DOPS در پایان هر نیم سال کمیته علمی کت لب صلاحیت عملی و بالینی فلوها را ارزیابی خواهد کرد در صورت عدم تائید کمیتة مذکور ارتقا یا فارغ التحصیلی فلو امکان پذیر نمی باشد.

۲- به پایان رساندن طرح تحقیقاتی و submission مقاله تا حداکثر۱۵ روز مانده به پایان دوره شرط لازم برای فارغ التحصیلی است. در صورت عدم پایان طرح ، اعطای مدرک به فلوی مربوطه به تعویق خواهد افتاد.

۳- در صورت عدم احراز حد نصاب قبولی و صلاحیت عملی برای دو نیم سال ، فلوی مربوطه مردود اعلام شده و قادر به ادامه دوره نخواهد بود.

۱۵-  در حال حاضر چه موانعی بر سر راه اجرای این برنامه آموزشی جدید وجود دارد؟

۱- کمبود امکانات و وسایل لازم : در حال حاضر بدلیل نبودن تجهیزاتی نظیر دستگاه FFR و گرانی کاتتر IVUS تصمیم گیری در موارد    borderline با دشواری انجام می شود . همچنین نبود تجهیزات over the wire یا OTW شامل میکرو کاتتر و وایرهای OTW باعث کاهش موفقیت در ضایعات CTO شده است .

۲-  با توجه به عدم ارجاع و وجود جراح عروق و رشته های موازی متاسفانه در حال حاضر تعداد موارد آنژیوپلاستی عروق محیطی در حد بسیار پایین تر از ظرفیت ها وامکانات این مرکز می باشد.

۳-  نبود بانک اطلاعاتی و :data archiving  نبود سیستم data collection   کارآمد در کت لب اشکالات زیادی در امر پیگیری درمان بیماران و همچنین انجام فعالیتهای تحقیقاتی کت لب ایجاد کرده است. لازم است  در اسرع وقت این امر پیگیری و تجهیزات لازم خریداری گردد.

۴-متاسفانه به صورت دوره ای شاهد کمیاب یا نایاب شدن تجهیزات ضروری و ابتدایی کت لب نظیر کانتر گایدینگ ، وایر، بالون آنژیوپلاستی ، استنت Bare ، کاتتر export و بالون PTMC هستیم. باتوجه به تاثیربسیار شدید این کمبودها بر کارایی نیروهای موجود در کت لب و کاهش اعتماد بیماران لازم است هر چه سریعتر در جهت رفع ایراداتانبارداری و خرید وسایل مورد نیاز کت لب اقدام شود. بهترین راه حل تشکیل کمیتة نظارت بر خرید تجهیزات کت لب است .

۵- عدم  وجود تجهیزات گران قیمت نظیر استنتهای دارویی در انبار بدلیل طرح تحول سلامت و عدم باز پرداخت بدهی شرکتها

۱۶- آیا برای تضمین اجرایی شدن این برنامه آموزشی ، نیاز به تدبیرات و تدوین قانون های جدید می باشد؟ درصورت پاسخ مثبت لطفا ذکر فرمایید )منظور این است که آیا اجرایی شدن این برنامه نیاز به تامین بار مالی خاصی یا بازنگری در قانون های آموزشی موجود رادارد یا خیر، لطفا مشخص فرمایید(:

طبعا تهیه وسایل و امکانات؛ استهلاکی )یک بار مصرف( یا غیر از آن نیازمند اعتبارات مالی کافی است. علاوه بر آن همکاری و هماهنگی شرکتهای بیمه برای پوشش هزینه های درمانی بیماران به افزایش مراجعات بیمارستان و رضایت بیماران کمک

شایان خواهد کرد .

۱۷-  سیستم یا فرد مسئول برای نظارت بر اجرای برنامه آموزشی  را تعریف و مشخص فرمایید:

مدیر گروه این رتونشن و اعضا گروه زیر نظر مدیر گروه قلب به بررسی کیفی عملکرد فلوها و خدمات با تشکیل کمیته های خطا و خطر مرگ و میر با حضور فلو یا بدون حضور فلو خواهند پرداخت.

۱۸-  نحوه پیش بینی شده برای ارزیابی، بازنگری و روزآمد کردن برنامه

آموزشی این فلو شیپ:

بازنگری در برنامه ها حداقل هر دو سال یکبار و روز آمد کردن آن بر اساس آخرین نیازهای کشوری و پیشرفتهای بین امللی.

 

دستیاران )فلوها(

۱۹-مقرراتی که دستیاران )فلوها( این رشته در طول تحصیل و آموزش ملزم به رعایت آ ا هستند:

۱- رعایت اصول حرفه ای و اخلاقی.

۲- فلوشیپ های ارشد ) ۶ ماهة سوم( باید در کنار اتندینگ نقش اصلی در آموزش دستیاران و فلوهای رده های پایین تر داشته باشند.

۳- فلوشیپ ارشد مسوول نظارت مستقیم بر عملکرد دستیاران و سایر فلوها در حین آنژیوگرافی است.

۴- کلیة موارد آنژیوپلاستی و سایر اقدامات interventional باید با حضورمستقیم اتند مسئول بیمار انجام شود و  مسئولیت کلیة اقدامات انجام شده نهایتا به عهدة اتندینگ است.

۵- وارد کردن گزارش آنژیوپلاستی در کامپیوتر بخش و نوشتن دستورات پزشکی post procedural در پروندة بیمار به عهدة فلوشیپ مسوول (first operator) است.

۶-فلوشیپ First operator لازم است بعد از پایان پروسیجر، بیماران را در بخش یا سی سی یو پیگیری کند و بروز هرگونه مشکل را به اطلاع اتندمسوؤل بیمار برساند.

۷- در ساعات آنکالی لازم است فلوشیپ ارشد کشیک شخصا در بخش اورژانس بر بالین بیمارانی که احتمالا کاندید اقدامات emergentهستند حضور یابد و در صورت تائید کردن نیاز به اقدام اورژانس ، اتند آنکال را در جریان مورد قرار دهد.

۸-  در بیمارانی که بصورت اورژانس نیاز به اقدامات تهاجمی دارند )نظیر Primary PCI ( با توجه به این که این اقدامات با ریسک بالاتری همراه است و نیاز به سرعت عمل بالا و تجربة کافی operator دارد، لازم است در این موارد اتند آنکال و فلوشیپ ۶ ماهة سوم، اپراتور اول و دوم باشند و سایر فلوها تنها می توانند به عنوان کمک سوم حین پروسیجر حضور داشته باشند. در صورتی که فلوشیپ ۶ ماهه سوم در لیست آنکالی آن تاریخ حضور نداشته باشد حضور اتند آنکال به عنوان

اپراتور اول الزامی است و در این موارد فلوشیپ ۶ ماهه دوم می تواند به عنوان اپراتور دوم انجام وظیفه بنماید .

۹- برای نظارت دقیق بر انجام خدمات invasive در ساعات آنکالی لازم است فلوشیپ ارشد کشیک صبح روز بعد از آنکالی کلیة آنژیوپلاستی ها وآنژیوگرافی های اورژانس شب قبل را به ریاست کت لب یا معاون وی گزارش دهد.

۱۰- فلوشیپ های ۶ ماهة اول می توانند با تائید کمیتة علمی کت لب از شروع ماه سوم به عنوان Secend operator و از شروع ماه پنجم دوره بصورت محدود بعنوان First operator اقدام به آنژیوپلاستی نمایند. لازم به ذکر است که در ماه پنجم و ششم تنها اجازه آنژیوپلاستی ضایعات simple به آ ا داده خواهد شد. ضمنا ضریب آنژیوپلاستی در ماههای پنجم

و ششم معادل یک خواهد بود.

۱۱-  کلیة اقدامات invasive غیر از آنژیوپلاستی کرونر شامل والووپلاستیها ، آنژیوپلاستی عروق پریفرال، device Closure در

ضایعات Congenital ، آنژیوپلاستی عروق پیوندی و ... تنها در ۶ ماهة سوم و با تائید اتند مسوؤل قابل انجام است. این موارد وارد سیستم ضریب فلوشیپ نمی شوند و تنها با نظر اتندینگ کت لب داده خواهند شد.

۱۲- کلیة فلوها موظف به حضور در کلاس های صبحگاهی گروه intervention هستند.

۱۳- ارائه مطالب در کلاس ها جزو وظایف فلوشیپ ها خواهد بود.

۱۴-کلیه فلوها موظف به حضور فعال در کت کنفرانس هفتگی بیمارستان و همچنین Presentation موارد انتخاب شده با نظارت اتندینگ هستند.

۱۵- submit کردن حداقل یک original article شرط لازم برای فارغالتحصیلی فلوهای اینترونشن است لذا لازم است کلیة فلوها در اولین فرصت بعد از شروع دوره نسبت به انتخاب طرح پژوهشی اقدام کنند.

۱۶- حداکثر مهلت تصویب پروپوزال تحقیقاتی، پایان ماه سوم دوره وحداکثر مهلت دفاع و Submit کردن مقاله، ۱۵ روز قبل از پایان دوره است.

۱۷-با توجه به قوانین مصوب وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکیفلوشیپ های اینترونشن در طی دوره فلوشیپ مجاز به فعالیت پزشکی درسایر مراکز دولتی یا خصوصی نمی باشند .

۱۸- حضور فلوشیپ های کشیک در گزارش صبحگاهی یا Morning report ) ( الزامی است .

۱۹- انتخاب Chief interventional Fellow از بین فلوشیپ های ۶ ماه سوم ب انظر کمیته علمی کت لب و با تأیید ریاست کت لب انجام خواهد شد .

٭ وظایف Chief interventional Fellow

۱- برنامه ریزی کلاس های صبحگاهی و ژورنال کلاب

۲- تنظیم برنامة آنکالی رده های مختلف فلوشیپ

۳-  هماهنگی درخواستهای مرخصی فلوها به گونه ای که در هر زمان بیش از یک فلو در هر رده در مرخصی نباشد.

۴- جهت نظارت بر حسن اجرای اقدامات invasive در کت لب و رفع بموقع ایرادات، لازم است فلوشیپ ارشد کت لب کلیة موارد Complication را بصورت هفتگی به اطلاع کمیتة علمی کت لب برساند.

۵-  حضور Chief Fellow در جلسات کمیتة علمی کت لب یا جلسات انضباطی الزامی است.

۲۰-شرح وظایف دستیاران )فلوها( این رشته )لطف ا ساعات کاری موظف و سقف آن را در هفته به انضمام تعداد کشیک موظف  درصورت نیاز  وسقف مجاز تعداد کشیک ها را نیز مشخص فرمایید(:

از ساعت ۷ صبح تا ۵ بعداز ظهر پنج روز و یا ۵۰ ساعت در هفته با دو روز مرخصی در ماه )مرخصی درازمدت در این دوره امکانپذیر نمی باشد(.

ماهانه بطور متوسط ۶ تا ۷ شب کشیک موظف در یکی از دو برنامه انکال اول یا دوم انجام وظیفه مینماید.

شرکت در برنامه های آموزشی از جمله ژورنال کلاپ و کنفرانس ها طبق برنامة تعیین شده.

شرکت در حداقل یک برنامة پژوهشی بعنوان محقق اول.

انجام حداقل ۲۰۰ آنژیوپلاستی بعنوان اوپراتور اول در بیماران الکتیو و اورژانس .

۲۱-  سیستم رسیدگی به اعتراضات دستیاران )فلوها( در خصوص عدم اجرای احتمالی یا نامناسب اجرا شدن احتمالی برنامه آموزشی:

اعتراضات در مورد نارسایی سیستم آموزشی این رشته از طریق ریاست کت لب مورد بررسی و رسیدگی قرار می گیرد و بازخورد به معاونت آموزشی مرکز و ریاست مرکز ارائه می شود. ریاست مرکز مسئول ارائه نتایج رسیدگی به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی می باشد.

استادان )اعضای هیئت علمی برنامه(

۲۲-  تعداد مورد نیاز اعضای هیات علمی به منظور اجرای این برنامه

آموزشی:

حداقل چهار نفر عضو هیئت علمی

۲۳-شرایط و ویژگی های لازم برای اعضای هیات علمی آموزش دهنده این برنامه فلوشیپ:

اعضای هیئت علمی دارای مدرک اینترونشنال کاردیولوژی و تایید شده از جانب وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با حداقل ۵ سال سابقه کار که حداقل دو نفر از آنها در مرتبه دانشیاری باشند .

جهت حفظ مهارت و تجربه عملی ، لازم است کلیه استادان آموزش دهنده برنامه اینترونشن در هر سال حداقل در ۷۵ مورد آنژیوپلاستی غیر اورژانس و ترجیحا" در ۱۱ مورد Primary PCI اپراتور اول باشند .

 

۲۴-شرح وظایف اعضای هیآت علمی )شامل وظایف آموزشی ، درمانی و پژوهشی و حداقل و حداکثر ساعت کاری و ....( :

۱- ساعت کار اعضاء هیئت علمی مرکز بر اساس آئین نامه تمام وقت جغرافیایی یا غیر جغرافیایی می باشد.

۲- انتخاب بیماران مناسب برای اقدام اینترونشنال و بحث و تبادل نظر در این زمینه.

۳-حضور دائم در جریان اقدامات اینترونشنال و نظارت بر انجام آن

۴-  حضور در کنفرانس های اینترونشنال

۵-  راهنمایی پروژه های تحقیقی فلو شیپ ها

۶-  شرکت فعال در آزمون های فلو شیپی.

۲۵-  چگونگی ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی و ارائه بازخورد :

بر اساس آئین نامه استمرار فعالیت اعضا هیئت علمی می باشد.

۲۶-  شرایط لازم برای دانشگاه ، دانشکده یا موسسه آموزشی  برگزارکننده این برنامه فلوشیپ :

۱- نیروی انسانی : حضور حداقل چهار نفر اینترونشنال کاردیولوژیست مجرب، و آشنا به وسایل جدید با مدرک تایید

شده از طرف وزارت بهداشت و درمان با تجربه انجام حداقل  ۱۰۰۰ مورد آنژیوپلاستی و سابقه ۵ سالکاردراینزمینه

 ۲۰۰) مورد آنژیوپلاستی در سال)

۲- داشتن دستگاههای Cath Lab با تجهیزات لازم و کافی طبق

استاندارد تعریف شده و پرسنل آموزش دیده.

۳- کنترل امکانات فوق طبق برنامة منظم و مدون.

تخت بستری ، تعداد و تنوع بیماران بستری، سرپایی و اورژانس مورد نیاز :

تعداد تخت و بیماران پذیرش شده بایست بنحوی باشد که حداقل ۸۰۰ مورد آنژیوپلاستی ، والولوپلاستی یا سابر اقدامات درمانی

در هر سال انجام شود. این موضوع شامل تخت های CCU و ICU واطاق عمل جراحی قلب باز میشود.

وجود وسایل و امکانات تشخیصی و درمانی جدید مطابق با تکنولوژی روز و کلیه وسایل لازم جهت اقدامات اینترونشن.

وجود بخش جراحی قلب فعال و دسترسی به امکانات جراحی اورژانس در آن مرکز.

 

فضای آموزشی مورد نیاز

۱- سالن کنفرانس.

۲- امکانات سمعی بصری.

۳- کتابخانه مجهز.

۴- امکان دسترسی به Internet on line و امکانات کامپیوتری.

تجهیزات آموزشی ، درمانی و پژوهشی مورد نیاز

۱- دستگاه Cath lab و متعلقات و منضمات مربوطه.

۲- وسایل مصرفی ضروری استاندارد و تدارک روزمره این وسایل طبق تکنولوژی روز.

۳- امکانات آموزشی و پژوهشی لازم بر حسب مورد.

۲۷- نحوه انجام ارزیابی درونی برنامه :

بررسی آماری اقدامات تهاجمی تشخیصی و درمانی انجام شده در مرکز به صورت ماهانه توسط کمیته علمی کت لب ارزیابی خواهد شد و به ریاست کت لب گزارش می شود . ضمنا" آمار سالیانه اقدامات تهاجمی به تفکیک نوع مورد هم توسط کمیته علمی کت لب و ریاست کت لب مورد بررسی قرار می گیرد و گزارش کتبی آن به ریاست آموزش و ریاست بیمارستان ارسال خواهد شد .

۲۸- مواردی که موجب لغو مجوز برنامه آموزشی فلوشیپ می گردد :

عدم تامین امکانات مذکور و عدم امکان اجرای برنامه های فلو شیپی مذکور، و بطور کلی فقدان هر یک از ملزومات مذکور.

۲۹- مواردی که موجب مشروط شدن مجوز برنامه آموزشی می گردد :

۱-  خارج از استاندار بودن تجهیزات مصرفی

۲-افزایش موارد مرگ و میر به بیش ار استانداردهای بین المللی

شرح ارزیابی همه جانبه اثرات

۳۰- شرح اثرات ناشی از اجرای این برنامه آموزشی و ضوابط قید شده در فوق، از

نظر ذیل :

= اثرات و نتایج آموزشی :

ارتقاء سطح تخصص، کاهش و کنترل عوارض، بهبود کیفیت و کارایی در اقدامات تشخیصی و اینترونشنال و تحت کنترل درآمدن آن، افزایش آگاهی مردم و پیش گیری از انجام اقدامات غیراستاندارد.

اثرات و نتایج درمانی :

کاهش لیست انتظار اعمال جراحی قلب کاهش ریسک و عوارض اعمال جراحی قلب و معلولیت های مربوطه کاهش مدت زمان بستری بیمارستانی در مقایسه با اعمال جراحی بهبود کیفیت زندگی بیماران

= اثرات و نتایج احتمالی اجتماعی :

بهبود کیفیت زندگی بیماران و افزایش طول عمر بیماران.

= سایر اثرات و نتایج احتمالی که لازم است در نظر گرفته شوند :

پیشگیری اولیه و ثانویه بیماران و افزایش طول عمر بیماران.

 

منابع  علمی مورد استفاده در تهیه این سند :

۱- Curriculum and syllabus for interventional cardiology subspeciality training in Europe

۲- American college of cardiology /American Heart association ۲۰۰۵ Guideline update for percutaneous coronary intervention

۳- William Beaumont Hospital, Department of Cardiovascular Medicine, Interventional Cardiology fellowship policies, responsibilities and curriculum ۲۰۱۱-۲۰۱۲

۴- ACGME core competency based goals and objectives, interventional cardiology fellowship

۵- برنامه آموزش فلوشیپ بیمارستان شهید رجا یی ، دانشگاه علوم پزشکی ایران

۶- برنامه آموزش فلوشیپ مصوب کشوری- وزارت بهداشت و آموزش پزشکی