آیین نامه تاسیس و شرح وظایف شورای اجرایی ایمنی و بهداشت کار
ماده۱- کمیته مرکزی زیر نظر ریاست دانشکده با همکاری معاونت مالی و پشتیبانی فعالیت نموده و اعضای آن شامل یک نفر از اعضای هیئت علمی دانشکده به عنوان سر پرست علمی و راهبردی و دو نفر هیئت علمی دیگر به عنوان نماینده گروه های مختلف آموزشی دانشکده ، نماینده ای از دانشکده بهداشت ومعاونت مالی و پشتیبانی دانشکده ومتخصصین دیگر به تشخیص کمیته مرکزی می باشند. نظرات و پیشنهادهای فنی کمیته به گروه های آموزشی و سایر واحد های دانشکده ابلاغ و لازم الاجرا خواهد بود .
تبصره ۱: هر بخش یک نماینده در ارتباط با کمیته ایمنی و بهداشت محیط کار باید داشته باشد .
تبصره ۲ : اعضای کمیته مرکزی از میان نمایندگان گروه های آموزشی مختلف دانشکده ( موضوع تبصره۱) به پیشنهاد معاونت پشتیبانی و با حکم رئیس دانشکده هر دو سال یک بار انتخاب و معرفی می شوند .
تبصره ۳ : نمایندگان بخشها مانند اعضای کمیته مرکزی به مدت دو سال مسئول اجرا ونظارت بر مصوبات کمیته مرکزی در بخش های مربوطه زیر نظر مدیر گروه خواهند بود .
ماده ۲- گروه علمی زیر نظر کمیته تشکیل و مسئول گرد آوری استانداردها و ارائه راهکارهای علمی و آموزشی در ارتباط با بهداشت و ایمنی آزمایشگاه ها و محیط کار خواهد بود .
ماده ۳- وظایف کمیته ایمنی و بهداشت محیط کار به شرح زیر می باشد :
۱- سیاستگذاری، برنامه ریزی آموزشی و نظارت بر بهداشت و ایمنی آزمایشگاه ها و سایر محیط های کاری در واحد های مختلف دانشکده .
۲- نظارت مستقیم بر جمع آوری- انتقال و دفع بهداشتی پسمانهای خطرناک آزمایشگاهی.
۳- ایجاد هماهنگی درون دانشکده وبیرون از آن برای جلب مشارکت فعال و همکاری عوامل موثر در ارتقاء و اجرای برنامه های بهداشت و سالم سازی محیط آزمایشگاه ها و دانشکده .
۴- ایجاد ارتباط و هماهنگی و مشارکت فعال در برنامه ها با سایر واحد های بهداشت حرفه ای دانشگاه، مراکز بهداشت و حفاظت محیط زیست منطقه برای همسو نمودن فعالیت های سالم سازی دانشکده با برنامه های منطقه ای و ملی .
۵- مطالعه، جمع آوری و بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات مورد نیاز جهت سیاستگذاری و برنامه ریزی و اجرای برنامه های سالم سازی در محیط دانشکده و انجام مراقبت های حرفه ای و بهداشتی محیط کار و آزمایشگاه برای دانشجویان و پرسنل.
۶- ایجاد ارتباط با رابطین ایمنی در گروه ها/واحدها و برنامه ریزی جهت بازدید و بررسی منظم مطابق با برنامه از قبل تدوین شده از آزمایشگاه ها و واحد های مختلف دانشکده جهت اطلاع از وضعیت بهداشت و ایمنی حرفه ای و اتخاذ تصمیمات برای رفع مشکلات موجود.
۷- برنامه ریزی و نظارت در جهت پایش (نمونه برداری، سنجش وارزیابی مستمر)عوامل زیان آور در محیط دانشکده که شامل شناسائی، نمونه برداری، اندازه گیری و ارزشیابی کیفیت هوا، و تهویه و عوامل زیان آور شیمیایی، فیزیکی، بیولوژیک در محیط دانشکده که ممکن است به نحوی سلامت جسمی و روانی اجتماعی دانشجویان کارکنان و یا محیط زیست را مورد تهدید قرار دهد.
۸- بررسی، جمع آوری و ثبت صحیح اطلاعات و تجزیه و تحلیل حوادث احتمالی که در واحدهای مختلف دانشکده اتفاق می افتد و اعلام به مدیریت واحد و مسئولین ذیربط.
۹- بررسی عوامل ارگونومیک و ارائه راه حل های مناسب جهت انجام صحیح کارها و یا تغییرات لازم در فعالیت مورد نظر و ارائه پیشنهادات در خصوص مناسب بودن مواد و ابزار و وسایل مورد استفاده در محیط کار و آزمایشگاه ها.
تبصره- در صورتی که دانشکده فاقد دستگاه ها/ متخصصین ذیربط جهت پایش عوامل زیان آور و ارزشیابی باشد هماهنگی های لازم جهت فراهم آوردن امکانات مورد نیاز از بخش دولتی یا خصوصی جهت انجام این نوع پایش ها به عمل خواهد آمد.
۱۰- ارئه راه حل های علمی فنی و اجرایی مناسب در جهت کاهش مواجهه و تماس دانشجویان و کارکنان با عوامل زیان آور موجود.
۱۱- برنامه ریزی و نظارت بر حسن اجرای ضوابط کمی و کیفی مصوبه توسط کمیته.
تبصره- کمیته می تواند از فعالیتهایی در واحدهای تابعه دانشکده که مغایر بهداشت و ایمنی بوده و ایجاد خطرات حاد برای سلامتی دانشجویان و کارکنان و یا محیط زیست می نماید ممانعت نموده و پس از دادن تذکرات و اخطارهای لازم از فعالییت های واحدهایی که ضوابط کمیته را رعایت ننموده و از آنها تخطی کنند با هماهنگی مدیریت دانشکده جلوگیری کند.
۱۲- برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزشی جهت سرپرستان آزمایشگاه های تحقیقاتی، کارشناسان دانشجویان و سایر پرسنل به نحوی که علاوه بر ارتقاء سطح آگاهی، موجب تغییر در نگرش - باورها و عملکرد رفتارهای بهداشتی محققین و پرسنل شده تا در اجرای سالم سازی محیط کار مشارکت فعال جویند.
۱۳- گردآوری استاندارهای ایمنی محیط کار و تهیه، تدوین و تنظیم وسایل کمک آموزشی اعم از پوستر، پمفلت، مقاله، فیلم، اسلاید جهت گروهای هدف.
۱۴- همکاری و مشارکت فعال در برگزاری گردهمائی ها، سمینارها در زمینه بهداشت وایمنی آزمایشگاه های تحقیقاتی.
۱۵- ارئه راه حل های مناسب در جهت رفع نواقص اعلام شده از طرف گروه های آموزشی و سایر واحد های تابعه.
۱۶- بررسی فعالیت ها و پروژه های تحقیقاتی که امکان خطرزا بودن آن وجود دارد جهت پیشگیری و کنترل هر گونه مواجهه مخاطره آمیز افراد با عوامل زیان آور احتمالی و ارئه گزارش لازم به سرپرست واحد و مسئولین ذیربط.
تبصره: طرح های تحقیقاتی که در آن از عوامل عفونت زا، حــیوانات آزمایشــگاهی و یا DNA نوترکیــب اســتفاده می شود و یا دستکاری ژنتیکی در آن انجام می گیرد باید ثبت شده و به تائید کمیته بهداشت و ایمنی دانشکده برسند.
۱۷- مطرح نمودن سریع هر گونه عامل زیان آور برای سلامتی افراد شاغل در دانشکده و محیط زیست جهت رفع سریع معضل.
۱۸- نظارت و کنترل فنی و مهندسی بر سیستم های آب، برق، گاز و اطفاء حریق با هماهنگی تاسیسات.
۱۹- تهیه دستور العمل های بهداشتی لازم برای کار در آزمایشگاه ها، و پیگیری جهت اجرای دقیق آنها و نظارت بر کیفیت آب و نحوه دفع پسمانهای تولیدی.
۲۰- ایجاد هماهنگی و همکاری بین دانشکده و سایر واحدهای دانشگاه در جهت ارتقاء سالم سازی وبهداشت.
وظایف رابط هیئت علمی کمیته ایمنی وبهداشت کار در گروه :
۱- پیگیری در خصوص گسترش و هدایت برنامه های ایمنی و بهداشت کار در گروه ( ازجمله قوانین جدید ، دستورات ومقررات، آیین نامه ها و راهنمایی های مربوط به کمیته ایمنی وبهداشت کار..... )
۲- نظارت بر عملکرد صحیح کارشناس رابط ایمنــی وبهداشــت ، سرپرست آزمایشــگاه و هدایت آنها درجهت ایجاد یک محیط ایمن وسالم .
۳- انتقال تمام فعالیتهای جدید بخش که ازنظرایمنی وبهداشتی قابل بررسی می باشد به کمیته مرکزی (ازجمله فعالیتها وپروژه های تحقیقاتی که امکان خطرزا بودن آن وجود دارد... )
۴- انجام اقدامات لازم جهت برقراری یک برنامه مدون به منظور ثبت تمام فعالیتهای ایمنی وبهداشتی در بخش با همکاری کارشناس رابط ایمنی در گروه
۵- نظارت بر توجیه پرسنل و دانشجویان جدید الورود و صدور مجوز جهت شروع به کار افراد در آزمایشگاه
وظایف کارشناس رابط ایمنی و بهداشت کار در گروه :
۱- انجام بازرسیهای ایمنی به صورت دوره ای از تمام آزمایشگاهها و قسمتهای مختلف بخش بر اساس چک لیست بازرسی ایمنی و بهداشت کار و نظارت بر نحوه دفع و جمع آوری صحیح زباله های شیمیایی , عفونی .... و ثبت گزارشات در فایل مربوطه. صحت اطلاعات تکمیل شده بر عهده کارشناس می باشد.
۲- رفع نواقص و کمبودهای موجود در بخش. تمام اقداماتی که توسط کارشناس انجام می گردد باید با هماهنگی هیئت علمی رابط کمیته ایمنی و بهداشت و کمیته مرکزی و بر اساس قوانین ایمنی بخش و دانشکده باشد.
۳- گزارش و اعلام شرایط خطرناک و حوادث به کمیته به محض وقوع و ثبت گزارشات در فرم ثبت حوادث, تمام شرایط ناایمن باید باطلاع کمیته ایمنی و بهداشت ,سرپرست آزمایشگاه ,هیئت علمی رابط و پرسنل تاسیسات برسد.
۴- ثبت اسامی تمام دانشجویان و افراد جدید الورود جهت کنترل موارد ایمنی در گروه مربوطه و اعلام اسامی به هیات علمی رابط کمیته ایمنی و بهداشت کار و در صورت نیاز اعلام به کمیته مرکزی.
۵- تجهیز و نظارت بر دانشجویان و افراد جهت استفاده از وسایل حفاظت فردی بطور مناسب و مداوم و اطمینان از آشنا بودن افراد به استفاده صحیح از آنها.
۶-کارشناس رابط از طرف رابط هیات علمی گروه مسئول اطلاع رسانی به دانشجو و پرسنل , .... در بخش جهت رعایـت استانداردها و قوانین ایمنی , بهداشتی بخش و کمیته مرکزی می باشد.
۷- نظارت و پیگیری در خصوص آشنا نمودن سرپرست آزمایشگاه با شرح وظایف ایشان در زمینه ایمنی و بهداشت کار و پیگیری در خصوص انجام وظایف محوله
۸- همکاری با رابط هیات علمی گروه جهت اینکه تمام مسئولیت های رابط هیات علمی در رابطه با ایمنی و بهداشت انجام شده باشد.
وظایف سرپرست آزمایشگاه :
۱- انتقال و آموزش نکات ایمنی وبهداشتی کار در آزمایشگاه به دانشجویان و افراد جدیدالورود و نظارت بر رعایت اصول ایمنی و بهداشتی به طور مناسب
۲- اجرای تمام قوانین ایمنی و بهداشتی در انجام تمام فعالیت ها , اعلام هر گونه نقص و کمبود به کارشناس رابط ایمنی و بهداشت بخش و رابط هیئت علمی کمیته ایمنی گروه و پیگیری جهت بهبود شرایط .
۳- نظارت بر نگهداری و رعایت اصــول ایمنی و نظافت دستگاه و مشخص کردن نیاز دستگاه ها به سرویس وظیفـــه سرپرست آزمایشگاه یا رابط تجهیزات پزشکی گروه می باشد .
۴- ارائه گزارش ایمنی و بهداشتی در آزمایشگاه در انتهای هر ترم به کارشناس رابط ایمــنی گروه و در صورت نیاز ارائه گزارش به رابط هــیات علمی گروه
۵- تهیه فایلی حاوی لیست مواد شیمیایی ،خطرناک مصرفی، روش دفع و MSDS ( برگه اطلاعات ایمنی مواد) مربوط به آن در آزمایشگاه و به روز کردن اطلاعات . برای یافتن MSDS مواد می توانید به سایت زیر مراجعه فرمایید .
https://www.cdc.gov/niosh/npg/npgsyn-a.html
- قبل از کار با هرماده شیمیایی باید برگه اطلاعات ایمنی آن ماده MSDS) ) دراختیار فرد قرارگیرد.
روش اجرایی واحد ایمنی و بهداشت کار ( دانلود )
روش اجرایی کمیته مدیریت بحران و پدافند غیر عامل
بر اساس آمار موسسات و سازمان های بین المللی، حوادث و بحران ها در حال افزایش بوده و تاثیرعمیقی بر جوامع بشری و ساختارهای مادی و معنوی دارد. کشور عزیز ما نیز از این امر مستثنی نبوده است. ایران آنگونه که آمارها نشان می دهند دهمین کشور بلاخیز دنیا و چهارمین کشور بلاخیز قاره آسیا می باشد. سیل،زلزله ،رانش زمین و سقوط بهمن نیزحوادث غیرمترقبه غیر طبیعی همچون حوادث ترافیکی، سقوط هواپیما و... همواره در حال وقوع است. از هر نظر که به این رویدادها و حوادث بحران زا بنگریم درخواهیم یافت که برای مهار یک خطر که جان و مال افراد زیادی را درگیر نموده است و آن را به مخاطره می افکند، چاره ای جز اتخاذ شیوه های پاسخ هماهنگ و جمعی نخواهیم داشت. در دانشکده پزشکی نیز در راستای ارتقاء توان عملیاتی هنگام بروز حوادث احتمالی، ایمن سازی محیط های کاری سیستم فرماندهی سوانح و کاهش حوادث سالانه طراحی گردید. برنامه مقابله با حوادث غیرمترقبه به دو بخش پیش از وقوع و پس از وقوع حادثه تقسیم می گردد:
- شناسایی تمام خطرات احتمالی در دانشکده
- پیشگیری، آماده سازی و ایمن سازی دانشکده پزشکی و پرسنل شاغل در آن
- تدوین برنامه کامل مقابله با حوادث غیر مترقبه
- آشنا سازی اعضا کمیته بحران با قسمتهای مختلف برنامه و شرح وظایف آنان
- آموزش اعضاء تیم درمان در خصوص تریاژ، اقدامات درمانی در صورت وقوع حادثه
- برگزاری دوره های آموزشی جهت اعضاء کمیته بحران بر اساس نیاز سنجی های انجام شده
- ایجاد ارتباطات بیرونی با تمام سازمانهای پاسخ دهنده به حادثه
- برگزاری مانورهای دور میزی جهت آماده سازی اعضاء کمیته بحران
- برگزاری مانورهای سالیانه(زلزله،آتش سوزی،قطعی برق و ... )
- ارزیابی مانورهای برگزار شده
بعد از وقوع حادثه :
- تشکیل سریع سیستم فرماندهی حادثه
- برقراری ارتباط با ستاد بحران و سایر سازمانها
- اجرای دقیق شرح وظایف تمام واحدها در بحران
- ارزیابی سیستم فرماندهی حادثه
جلسات کمیته بحران باید حداقل هرماه یک بار تشکیل گردد و در مواقع ضروری یا زودتر از موعد با پیشنهاد کارشناس مسئول واحد ایمنی و بهداشت کار، مسئول برنامه ریزی یا فرمانده حادثه تشکیل خواهد شد و پیرامون برنامه ریزی آموزشی، شرح وظایف، مشکلات و مسائل ایمنی و حادثه ساز در بحران بحث خواهد شد. معاون یا قائم مقام معاونت پشتیبانی به عنوان (رئیس کمیته بحران یا فرمانده حادثه)، مدیر امور بیمارستانی به عنوان (مسئول برنامه ریزی کمیته بحران) و کارشناس مسئول واحد ایمنی و بهداشت کار به عنوان دبیر کمیته بحران بوده و تعیین زمان تشکیل جلسات و تنظیم صورت جلسات کمیته به عهده دبیر جلسه خواهد بود.
فلوچارت کمیته بحران ( دانلود )
شرح وظایف تیم های فعال در بحران :
5- مسئول عملیات
11- مسئول خدمات
12- رئیس پشتیبانی اداری - مالی
13- مسئول خدمات پشتیبانی - منابع انسانی
14- مسئول امور رفاهی
16- مسئول امور پرسنلی و داوطلبین
18- مسئول فناوری اطلاعات و ارتباطات
19- مسئول حسابداری
21- مسئول انبار
24- مسئول مستند سازی
27- مسئول آموزش
28- مسئول ارزیابی و کنترل آسیب
29- مسئول کنترل کیفیت